Sosiaalipolitiikka - 17.05.2022 klo 10.22

Rönni-Sällinen PAMin valtuustossa: Työttömyysturvan euroistaminen ei saa heikentää pienituloisten työttömyysturvaa

Työttömyysturvan euroistaminen on muuntumassa valmistelussa joustavoittamisesta pienituloisten turvan heikentämiseksi, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pelkää. Se ei käy, hän sanoo.

Työttömyysturvan euroistaminen tuli julkiseen keskusteluun alkuvuodesta osana hallituksen työllisyystoimien pakettia.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kertoi liittonsa valtuustolle, että sitä oli kehitelty ay-liikkeenkin piirissä helpottamaan työttömyysturvan hakemista ja maksamista. Idea oli, että enää ei syynättäisi viikoittaisia työtunteja osa-aikatyöntekijän hakiessa soviteltua työttömyyspäivärahaa. Sen sijaan työssäoloehto kertyisi ja sovittelu tehtäisiin tulojen perusteella. Tulotiedot saataisiin parhaassa tapauksessa suoraan tulorekisteristä tai palkkatodistuksesta.

Rönni-Sällisen mukaan nyt näyttää kuitenkin pahalta. Hänen mukaansa

valmistelusta saatujen tietojen perusteella euroistaminen on muuntumassa työttömyysturvan leikkaukseksi, joka uhkaa heikentää pienituloisten osa-aikatyötä tekevien ja luovien alojen työntekijöiden turvan tasoa.

”Tämä ei käy. Pätkätöitä tekevien toimeentulon heikentäminen ei ole lääke työllisyyteen. Se ei ole lääke mihinkään, mutta se tekee kipeää”, Rönni-Sällinen sanoo.

Hän muistuttaa hallitusta siitä, että sillä on jo hyviä näyttöjä siitä, että työllisyystavoitteisiin voi päästä ilman raippaa.

”Nyt sen olisi on varmistettava, ettei euroistamisen mallikaan johda päivärahan heikennyksiin.”

Aiheesta lisää täältä

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme