Uutinen - 08.11.2019 klo 08.56
EU

Rönni-Sällinen valittiin EFFATin valtuustoon

Merja Vihersalo (vasemmalta), Jutta Vihonen, Merja Lehto, Jenni Pihlaste, Timo Tiikkaja, Anne Bergström sekä Josetta Nousjoki (ei kuvassa) edustivat kongressissa PAMia

Maatalouden, matkailun ja elintarviketeollisuuden työntekijät ansaitsevat palkankorotuksia, linjasi EFFATin kongressi. Järjestön valtuustoon Annika Rönni-Sällinen.

Euroopan maatalouden, matkailun ja elintarviketeollisuuden työntekijöiden eurooppalainen kattojärjestö EFFAT kokoontui tällä viikolla kongressiin Kroatian Zagrebiin. Kaksipäiväisen kongressin aikana tehtiin henkilövalinnat.

Valtuuston (executive committee) varsinaiseksi jäseneksi valittiin PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ja varajäseneksi kansainvälisen vaikuttamisen asiantuntija Josetta Nousjoki. PAM on yksi EFFATin 300 jäsenliitoista. Sen hallituksessa on paikat myös Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SELillä ja Ammattiliitto PRO:lla.

EFFATin naiskomitean varsinaiseksi jäseneksi valittiin PAMin työympäristöasiantuntija Merja Vihersalo. EFFATin pääsihteerinä toiminut Harald Wiedenhofer jätti tehtävänsä, ja hänen tilalleen valittiin Pohjoismaisen hotelli- ja ravintolaliiton NU HRCT:n pääsihteeri Kristjan Bragason. Ruotsin HRF:n (Hotell- och restaurangfacket) entinen puheenjohtaja Malin Ackholt valittiin uudestaan EFFATin puheenjohtajaksi. Varapuheenjohtajiksi valittiin Pia Stalpaert (ACV CSC, Belgiasta) ja Pietro Ruffolo (FLAI CGIL, Italiasta).

EFFATin mukaan tuottavuuden kasvun ja palkkakehityksen yhteys on katkennut Euroopassa. Tuottavuus jatkaa kasvuaan, mutta palkat eivät enää pysy voittojen ja tuottavuuden kasvun tahdissa. Työntekijöillä onkin nyt oikeus palkankorotuksiin, EFFATin kogressi linjasi. Sen mielestä on aika pysäyttää pitkän aikavälin kehitys, jossa palkkojen osuus pienenee. Tulevina vuosina työmarkkinoiden neuvottelutoiminnan vahvistaminen kansallisesti ja alakohtaisesti on EFFATin keskeinen prioriteetti. Järjestön mielestä hyvät neuvottelusuhteet ja -rakenteet antavat vauhtia koko taloudelle sen lisäksi, että työntekijät hyötyvät niistä.

Kongressin kuulumisiin voit tutustua täältä.

8.11.2019 Korjattua otsikkoa, ingressiä ja toista leipätekstin kappaletta. Rönni-Sällinen valittiin EFFATin valtuustoon eikä hallitukseen, kuten tekstissä aiemmin luki.