Paikallinen sopiminen - 12.06.2021 klo 12.31

Rönni-Sällisen mielestä nyt pitäisi parantaa kiinteistöpalvelualan imagoa

"Jos halutaan edistää luottamukseen perustuvaa sopimista ja yleensä hyvää yhteistyötä, pitää toimia luottamuksen arvoisesti." Kuvaaja: Eeva Anundi.

Koronapandemia konkretisoi siivouksen merkityksen meille kaikille. PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällisen mielestä nyt olisi työnantajilla mitä mainioin hetki parantaa alan vetovoimaa reiluudella ja työntekijöiden arvostamisella.

Kiinteistöpalvelualan työntekijät ovat kokoontuneet yhteisille kesäpäiville jo ainakin 70 vuoden ajan. Tänä vuonna Naantalissa pidettäville päiville on ilmoittautunut yli 120 henkeä. PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen avasi päivät.

Hän totesi, että koronapandemian myötä julkisuudessa kiinteistöpalveluista ja erityisesti siivouksesta on puhuttu paljon myönteiseen ja arvostavaan sävyyn. Työn ja sen tekijöiden merkitys meidän kaikkien yhteiselle hyvinvoinnille on konkretisoitunut. Synkän taudin kääntöpuolena on sekin, että ensimmäistä kertaa yli 10 vuoteen PAMin teettämässä vetovoimabarometrissä kiinteistöpalvelualan imago ja tunnettuus näytti nousseen.

”Töitä alalla riittää ja tehtävät muuttuvat. Tulee koneita ja tulee digitalisaatiota joka muuttaa esimerkiksi kiinteistöhuolloin töitä. Ala voisi tehdä itsestään halutumman”, Rönni-Sällinen totesi.

Parisen viikkoa sitten julkaistiin Työterveyslaitoksen tutkimus paikallisesta sopimisesta yksityisillä palvelualoilla. Paikallisen sopimisen lisäämistä toivottiin kiinteistöpalvelualalla vähiten. Rönni-Sällinen epäili, että taustalla olisi huonoja kokemuksia.

”Jos halutaan edistää luottamukseen perustuvaa sopimista ja yleensä hyvää yhteistyötä, pitää toimia luottamuksen arvoisesti. Pitää toimia reilusti ja avoimesti. On esimerkiksi hyvä käytäntö, että työntekijälle ei esitetä työsuhteen ehdoksi paikallisen sopimisen tekemistä”, Rönni-Sällinen sanoi.

Kesäpäivien ohjelmassa on perinteisesti erilaista kisailua, esimerkiksi köydenvetoa. Rönni-Sällinen sanoi sen olevan hyvää harjoitusta ensi syksyyn ja edessä olevalle työehtosopimuskierrokselle.

”Toisin kuin nyt, työehtosopimusneuvotteluissa olemme kuitenkin yhdessä joukkueessa ja sen on oltava mahdollisimman suuri. Siksi on hyvä kysellä työkavereita liittymään liittoon. Mukaan pitää pyytää myös maahanmuuttajat. Kaikilla on oltava samat oikeudet ja sama tieto. Muuten systeemit heikkenevät kaikkien osalta”, Rönni-Sällinen sanoi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.