Työehdot - 19.02.2021 klo 09.28

Ruokalähetti saa paikan – Just Eat Takeaway luopuu itsensä työllistäjistä

Englantilaisen ja hollantilaisen ruokakuljetusfirman fuusiona syntynyt jättiläinen Just Eat Takeaway luopuu itsensä työllistäjistä ja palkkaa vakituista henkilöstöä. Kuva: Just Eat Takeaway

Ranskan ruokalähettien ammattiliiton puheenjohtaja Arthur Hay uskoo, että itsensä työllistämiseen perustuva malli on tullut tiensä päähän. Alan johtava Just Eat Takeaway -alusta on ilmoittanut palkkaavansa mielummin vakituista henkilöstöä.

Ranskan ensimmäisen itsenäisten polkupyörälähettien ammattiliiton (CGT Gironde Coursiers Vélo) perustanut Arthur Hay on käynyt viime vuosina monta työtaistelua ammattikuntansa oikeuksien puolesta. Viimeisin lakko oli lockdownin aikaan lokakuussa.

"Koronaepidemian vuoksi tilanne on huonontunut entisestään. Koska juuri mitään muuta työtä ei ole tarjolla, lähetiksi pyrkiviä on paljon ja alustat voivat osoittaa ovea jos työolot tai palkkaus eivät miellytä."

Viisi vuotta sitten Bondeaux:n seudulla ruokalähettinä aloittanut Hay muistaa, että vielä tuolloin ahkera lähetti elätti itsensä kyytipalkkioilla mukavasti. Tilanne rappeutui kuitenkin nopeasti, kun alalle tupsahti joukko uusia yrityksiä, jotka alkoivat kilvan painaa kyytipalkkioita alas. Pariisin seudulla kyydistä maksetaan tällä hetkellä 5,75 euroa ja joissakin maaseututaajamissa lähetti joutuu polkemaan alle kolmen euron taksalla.

Jotkut lähetit ovat lisäksi keksineet teettää keikkansa alihankintatyönä paperittomilla pakolaisilla, jolloin polkijan palkkio pienenee vielä entisestään.

Vaikka lähettifirmojen internetsivuilla etsitään edelleen henkilöitä, joilla oman polkupyörän tai skootterin lisäksi on käytössään vähintään iPhone kympin tasoinen puhelin, näillä liksoilla uuden älypuhelimen maksamiseen kuluu kyllä melkoisesti aikaa.

Alustatyön ympärillä kuohuu

Tässä työntekijälle epäedullisessa tilanteessa alan markkinajohtaja Just Eat Takeawayn päätös luopua kokonaan itsensä työllistävistä ruokaläheteistä löi alan toimijat ällikällä. Just Eat Takeaway on luvannut palkata Ranskassa 4500 ruokalähettiä vakituiseen työsuhteeseen. Se toimii yhteensä 23 maassa ja pohjoismaista sillä on toimintaa Norjassa ja Tanskassa.

Arthur Hayn mukaan suunnan muutos on osoitus siitä, että toimintamalli ei ole kannattava enää edes työnantajalle. Lähetit joutuvat kompensoimaan kyytipalkkioiden pienentymistä ottamalla lisää kyytejä, jolloin ruoka tulee perille myöhässä ja kylmänä. Työolojen kurjistuminen haittaa siis jo asiakastakin.

"Yrittäjyyteen perustuva malli on ilmeisesti tullut tiensä päähän. Alustatyön ympärillä kuohuu tällä hetkellä vähän joka Euroopan maassa", Hay sanoo.

Työnantajat perustelevat itsenäisen yrittäjän statuksella ruokaa kuljettavien lähettien käyttämistä lähinnä sillä, että alustatyöntekijät arvostavat vapautta. Tunnetko paljon tällaisia vapaudenkaipuisia lähettejä?

"Jos haluaa elättää itsensä jotenkuten tällä hommalla, vapaus on hyvin näennäistä. Ranskalaiset tilaavat lounaan kahdentoista ja kahden välillä ja illallista seitsemästä kymmeneen. Muina aikoina ei ole mitään järkeä polkea, koska kukaan ei tilaa ruokaa", Arthur Hay toteaa.

Hän työskentelee tällä hetkellä parin kollegansa kanssa perustamassaan osuuskunnassa, mikä on yksi tapa saada ruoka-annosten kotiin kuljettaminen kannattamaan.

Lue lisää aiheesta: Ruokalähettien asema paranee – alan johtava yritys siirtyy palkkaamaan Euroopassa vakituisia työntekijöitä

Teksti: Virpi Latva

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle