Yhteiskunta - 28.01.2022 klo 11.08

Ruokaravintoloille kolme tuntia lisäaikaa - ”Pätkäaukiolot tarkoittavat pätkätöitä”

Kuva: Shutterstock

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää kolmen tunnin lisäaikaa ruokaravintoloiden anniskelu- ja aukioloaikoihin riittämättömänä. Anniskelun pidentäminen vähintään klo 22.00 ja aukiolojen klo 23.00 saakka mahdollistaisi laajemman ravintolatoiminnan ja siten työntekijöiden työllistymisen.

"Ravintorajoituksiin tehdyt lievennykset eivät auta työntekijöitä riittävästi", sanoo PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen. Kuva: Eeva AnundiMaan hallitus päätti jatkaa ravintolarajoituksia 1. helmikuuta alkaen niin, että ruokaravintolat saavat olla auki kello 21 asti ja anniskelu tulee lopettaa kello 20. Anniskelupainotteisten ravintoloiden on jatkossakin lopetettava anniskelu kello 17 ja suljettava ovensa kello 18. Seuraavan kerran hallitus tarkastelee ravintolarajoituksia viikolla 6.

”Kun muidenkin matalariskisten toimintojen osalta on mahdollista purkaa rajoituksia, ei ole oikeudenmukaista, että yhtä alaa kohdellaan perusteetta niin eri tavalla kuin muita. Nyt tehty lievennys anniskelu - ja aukioloaikoihin jättää työntekijät edelleen pulaan, kun useat ravintolat pysyvät kiinni ja lukuisten työntekijöiden lomautukset jatkuvat”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) arvioi tuoreessa lausunnossaan, että matalimman riskitason alueilla ravintoloiden aukioloja olisi mahdollista jatkaa esimerkiksi klo 24 saakka.

”THL:n koronariskin arviointitaulukossa ruoka- ja henkilöstöravintolat luokitellaan vähäisen riskin tilanteiksi. Silti niiden toimintaa on läpi epidemian jostain syystä rajoitettu voimakkaammin kuin lukuisia korkeamman riskin toimijoita ja tilaisuuksia”, Rönni-Sällinen muistuttaa.

Pettymys ravintolayrittäjille

Kokki ja ravintolayrittäjä Henri Alén toivoi anniskelu- ja aukioloaikoihin reilumpia höllennyksiä kerralla. Hän omistaa yhteensä seitsemän ravintolaa yhdessä Timo Linnamäen ja Samuil Angelovin kanssa ja on puhunut ravintola-alan puolesta koko pandemian ajan.

”Illallisravintolat ovat ydinjuttumme ja ne ovat tällä hetkellä kaikki kiinni. Anniskeluaika pitäisi olla minimissään klo 22 ja aukiolo klo 23 saakka, jotta se mahdollistaisi pienemmillekin ravintoloille kaksi kattausta ja sen myötä mahdollisuuden saada liiketoiminta kannattavaksi. Se ei onnistu, jos anniskelu loppuu jo klo 20”, hän sanoo.

Ravintoloitsijoille hallituksen torstaina tekemät päätökset olivat pettymys.

”Ne mahdollistavat vain yhden kiireellisen kattauksen, joka ei helpota asiakasvirran hallintaa. Aina kun tehdään pätkärajoituksia, niin ravintola voi olla auki vain rajoitetun ajan ja työntekijöille se tarkoittaa pätkätyötä. Muutama tunti lisää aikaa aukioloihin voi tuoda kymmenille tuhansille ihmisille mahdollisuuden pärjätä edes jotenkin työllään.”

Sen lisäksi, että aukioloaikojen pidentäminen vähintään iltakymmeneen saakka toisi kaivattua helpotusta ravintolayrittäjien ja työntekijöiden tukalaan taloustilanteeseen, Alénin mukaan se parantaisi käytännössä myös kaikkien osapuolten turvallisuutta. Pidempi anniskelu- ja aukioloaika mahdollistaisi sen, että päivän tulosta ei tarvitse yrittää tehdä lyhyessä ajassa kovalla kiireellä ja rajatuin henkilöresurssein.

”Mitä enemmän on aikaa, sitä hallitummin ravintolatapahtuma voidaan järjestää. Asiakkaat käyttäytyvät myös rauhallisemmin, kun aikapainetta ruoasta ja juomasta nauttimiseen ei ole”, hän sanoo.

Isona huolenaiheena Alén pitää työntekijöiden jaksamista. Mitä pidempään lomautukset jatkuvat, sitä enemmän alalta lähtee ammattitaitoisia ihmisiä muihin töihin.

”Lomautus tuntui ennen siltä äärimmäiseltä ja ihan vihoviimeiseltä keinolta, kun kaikki muut kivet oli jo käännetty. On tärkeää, että lomautuskäytännöistä ei tule uusi normaali, vaan se säilyy viimeisenä keinona, jota käytetään, kun muita ei ole jäljellä.”

Kokki ja ravintolayrittäjä Henri Alén peräänkuuluttaa ravintolarajoitusten nopeaa purkamista. Kuva: Nico Bacström

Työntekijät ja yrittäjät tiukoilla

Ravintolatoimintaa on rajoitettu koronapandemian alusta saakka taudin leviämisen ehkäisemiseksi. Lähes kaksi vuotta kestäneet rajoitukset ovat olleet vaikeuttaneet alan yritysten toimintaa ja ajaneet sekä työntekijät että yrittäjät ahtaalle.

Ravitsemistoiminnan toimialan liikevaihdosta on koronaepidemian alusta marraskuun 2021 loppuun asti jäänyt puuttumaan lähes 3 miljardia euroa verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan. Palkkoja ja palkkioita on samalla ajanjaksolla jäänyt maksamatta lähes 600 miljoonaa euroa. Ravintola-alan yrityksiä edustavan Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n arvioiden mukaan julkiselta sektorilta on jäänyt yli miljardi verotuloja saamatta ravintola-alan yrityksiltä pandemian ajalta.

Marraskuussa PAMin matkailu- ja ravintola-alan työssä olevista jäsenistä 80 prosenttia kertoi olleensa vuoden 2020 alun jälkeen työttömänä, lomautettuna tai molempina. Alan työntekijät ovat ajautuneet toimeentuloturvan piiriin ja joutuneet tinkimään jopa ruoasta ja lääkkeistä.

"Ravintola-alan työntekijät on saatava nopeasti takaisin töihin."

”Toimeentulo-ongelmien ja niistä aiheutuvien terveysriskien vähentämiseksi ravintola-alan työntekijät on saatava nopeasti takaisin töihin. Tämä tapahtuu parhaiten sillä, että ravintolarajoituksia puretaan ja mahdollistetaan yritysten toiminta.” Rönni-Sällinen sanoo.

Ravintolarajoitusten purun jälkeenkin alalla riittää töitä vetovoiman ja alan arvostuksen eteen.

”Ne yritykset, jotka ovat pitäneet parhaiten huolta työntekijöistään, tulevat toipumaan nopeimmin. Uskon, että tämän pandemian seurauksena työnantajat ja työntekijät osaavat arvostaa entistä enemmän toisiaan”, Alén sanoo.

Teksti: Minna Raitapuro

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme