13.08.2015 klo 14.40

Sairastunut voi siirtää lomaansa - mutta miten?

Vuosilomaa on oikeus siirtää, jos sairastuu sen aikana. Toista kesää käytössä olevasta järjestelmästä tulee PAMiin paljon kysymyksiä – muun muassa tarvittavista todistuksista.

PAMin puhelinpalveluun on tänä kesänä tullut koko joukko yhteydenottoja vuosilomien siirroista. Jos sairastuminen tai tapaturma iskee kesken kesäloman, lomapäivät voi nykyään halutessaan siirtää pidettäväksi myöhemmin. Ennen lomalla piti sairastaa yli viikko, ennen kuin siirto oli mahdollinen, mutta nyt laki antaa jo toista kesää työntekijälle oikeuden siirtoon ensimmäisestä päivästä alkaen. Järjestelmän uutuus näkyy kuitenkin siinä, että käytännöt eivät ole vakiintuneet.

Yleisimpiä kysymyksiä on se, millainen todistus sairastumisesta kelpaa. Esimerkiksi kaupan alan työehtosopimuksen mukaan työnantaja voi vaatia lääkärintodistusta, jolloin terveydenhoitajan todistus ei välttämättä riitä. Sen sijaan vaatimusta siitä, että todistuksen pitäisi olla nimenomaan yrityksen käyttämän työterveyspalvelun antama, PAMissa pidetään perusteettomana.

Valtakunnallisia tilastoja siitä, kuinka laajasti lomia siirretään sairastumisten vuoksi, ei ole. Kuitenkin esimerkiksi Kesko-konsernissa lomia siirsi viime kesänä parisataa työntekijää – luku ei sisällä kauppiasvetoisia liikkeitä. Tämän kesän tilanne ei ole vielä tiedossa, henkilöstöasioista vastaava johtaja Mikko Myyryläinen kertoo. Ravintolapuolen yrityksistä Sodexolla vuosilomapäiviä on siirretty tänä kesänä enemmän kuin vuotta aikaisemmin, yli 300 vuosilomapäivää, yrityksestä kerrotaan.

Syksyllä 2013 vuosilomalaki muuttui niin, että jos työntekijä on vuosilomansa aikana työkyvytön, loma on työntekijän pyynnöstä siirrettävä myöhempään ajankohtaan jo ensimmäisestä päivästä alkaen. Aiemmin laissa oli viikon "karenssi". PAMin asiantuntijat suosittelevat antamaan todistuksen sairaudesta työnantajalle heti, jos haluaa siirtää vuosilomaa.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 9/2015, joka ilmestyy 14.8.

Teksti: Tuomas Lehto

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

PAMin ja työttömyyskassan puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että suurin ruuhka on puhelinpalveluiden avautuessa. Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 

030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat

030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska

030 100 640 klo 10-14

Membership services in English

030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English

030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle