25.02.2016 klo 13.28

Sairauspoissaolojen omailmoituskäytännöstä hyviä kokemuksia

Työterveyslaitoksen selvityksen mukaan käytäntö vähentää turhia lääkärikäyntejä ja säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.

Työterveyslaitos selvitti kuuden yrityksen sairauspoissaolokäytäntöjä ns. omailmoituksella. Mukana palvelualoilta olivat ISS Palvelut sekä eräs kaupanalan osuuskunta. Selvityksen mukaan käytäntö vähentää turhia lääkärissäkäyntejä ja säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Omailmoitus lyhensi poissaolojen kestoa, mutta lisäsi sen verran lyhyiden poissaolojen määrää, että sairauspoissaolojen kokonaismäärä ei muuttunut.

Kaikki yrityksen sairauspoissaoloihin liittyvät käytännöt tulee käsitellä yrityksen työsuojelutoimikunnassa tai jos sellaista ei ole, yrityksen työsuojeluvaltuutetun kanssa. Kun omailmoituskäytännöstä yrityksessä sovitaan, tulee varmistaa, että käytännöllä ei heikennetä olemassa olevan työterveyshuollon palveluja tai saatavuutta. Työterveyshuollon tulee olla käytettävissä samantasoisena myös sinä aikana, kun työntekijä on poissa omalla ilmoituksella.

Lisää tietoa aiheesta:

Omailmoitus - tutkimus sairauspoissaolojen omailmoituksen käyttöönotosta ja vaikutuksista

Omailmoitus –ohje työpaikoille omailmoituksen käytöstä

Puhelinpalvelu ma–pe