07.12.2015 klo 13.55

SAK: nollatarjous loppui nyt

Maan hallituksen pakkolakipaketista on pyydetty lausuntoja tiukalla aikataululla. Joku raja sentään, vaativat kansalaiset syyskuun suurmielenosoituksessa. Kuva: Tero Leponiemi

SAK:n hallitus heitti maanantaiaamuna työmarkkinapallon työnantajien EK:lle. Tarjous nollakorotuslinjasta ei ole enää voimassa.

- EK:lla (Elinkeinoelämän keskusliitolla) ei näytä olevan intressiä tulla neuvottelupöytään, ennen kuin pakkolakipaketti on vedetty pois, totesi SAK:n hallitus maanantaiaamun kokouksessaan.

SAK tarjosi aiemmin syksyllä sopuratkaisua laukaisemaan työmarkkinoiden pattitilannetta. Sen mukaan vuonna 2017 oltaisiin pidättäydytty palkankorotuksista, ja sen jälkeen tulevat korotukset olisivat määräytyneet vientialojen kehityksen perusteella. Lisäksi työnantajamaksuja olisi alennettu. Se oli SAK:n vastaus maan hallituksen vaatimukseen 5 %:n kustannuskilpailukyvyn parantamisesta.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoi järjestön arvioivan tavoitteensa uudelleen, jos neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta alkavat tauon jälkeen. EK ilmoitti viime keskiviikkona lähtevänsä neuvottelupöydästä. PAMin puheenjohtaja Ann Selin totesi tuolloin, että PAM olisi ollut valmis vastuulliseen, Suomen kannalta hyvään ratkaisuun.

SAK ei hyväksy maan hallituksen kaavailemia pakkolakeja, vaikka ne tehtäisiinkin määräaikaisiksi. Pakkolakiesitys on parhaillaan lausuntokierroksella.

- Aika kiire on tämän lausunnon kirjoittamisen kanssa, tuiskahti SAK:n lakimies Jari Hellsten Pam-lehden pakkolakeja koskevaan tiedusteluun. Lausuntojen määräaika päättyy tämän viikon keskiviikkona.

Aiottu lakimuutos on SAK:n hallituksen mukaan omiaan sekoittamaan syksyn 2016 työmarkkinakierrosta. Liitot koettavat myös todennäköisesti paikata niiden aiheuttamia palkanmenetyksiä asettaessaan tavoitteitaan seuraavalle sopimuskierrokselle. Toteutuessaan pakkolait merkitsisivät tuntuvia menetyksiä palkansaajille.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe