Politiikka - 03.09.2018 klo 12.26

SAK vaatii edelleen hallitusta perumaan irtisanomislain – PAM ja muut liitot valmiina toimiin

Hallituksen lakiesitykset ovat aiemminkin saaneet ammattillitot liikkeelle. Tammikuussa aktiivimallia käsiteltiin SAK:n liittojen hallintojen kesken Helsingissä. Kuva: Kiti Haila

Pienten yritysten työntekijöiden irtisanomisen helpottamiseen tähtäävä lakiesitys johtaa ammattiliittojen vastatoimiin. PAMin järjestöpäällikön Heidi Lehikoisen mukaan PAM on valmiina monipuolisiin toimenpiteisiin.

Keskusjärjestö SAK:n hallitus päätti maanantaina, että kaikki SAKlaiset ammattiliitot ryhtyvät järjestöllisiin toimiin vastalauseena lakiesitykselle, joka helpottaisi työntekijöiden irtisanomista pienissä yrityksissä. Kukin liitto, mukaanlukien PAM, päättää itse tarkemmista toimista.

"Hallituksen esitys asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan työnantajan koon mukaan, ja tämä ei ole hyväksyttävää. Vaadimme, että hallitus vetää esityksensä heti pois", SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoi toimittajille SAK:n hallituksen kokouksen jälkeen.

Järjestön tiedotteessa Eloranta korostaa, että tyytymättömyys SAK:laisissa liitoissa on yhteistä, ja tämän takia kaikki liitot ilmoittavat olevansa mukana.

"Hallituksella olisi nyt hyvä paikka osoittaa, että palkansaaja on jo tinkinyt hyvinvoinnistaan tarpeeksi yhteisen hyvän nimissä. Lisäjoustoja ei voi eikä pidä enää vaatia", hän lisäsi.

Kevään ns. kehysriihessä Suomen hallitus päätti viedä eteenpäin työsopimuslain muutosta, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä 20 henkeä tai sen alle työllistävissä yrityksissä. Aiemmin PAMin puheenjohtaja Ann Selin moitti esitystä eriarvoistavaksi ja työllisyyden kannalta tehottomaksi.

"PAM on nyt valmis monipuolisiin toimenpiteisiin, jos hallitus edelleen vie tätä lakiesitystä eteenpäin", PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen painottaa. Toimenpiteet tarkentuvat myöhemmin.

Lehikoisen mukaan lakiesitys on puhuttanut pamilaisia paljon. Eikä ihme, sillä palvelualoilla on tuhansia pieniä yrityksiä, joita helpompi henkilöperusteinen irtisanominen koskisi, jos lakiesitys hyväksytään.

Myös muut SAKlaiset liitot, kuten JHL ja Teollisuusliitto, ovat jo aiemmin ilmoittaneet valmiudestaan järjestöllisiin toimiin. Muutamat muiden keskusjärjestöjen liitot ovat myös tehneet samoin.

Uutista täydennetty klo 12.55 SAK:n tiedotteen lisätiedoilla, kappaleet 3-4.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat