Uutinen - 07.06.2016 klo 13.20

SAK:n Eloranta: Uudenlaista työtä tekevät mukaan

SAK:n halituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta, edustajiston puheenjohtaja Ann Selin ja edustajiston varapuheenjohtaja Helena Nieminen.

Ammattiliittojen pitää hakea uudenlaista työtä tekevät mukaan edunvalvontaan ja auttaa heitä, sanoo SAK:n uusi puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

– Uuden työn tekijät eivät näy ay-liikkeen tutkassa. Tutkasignaalin ulottumattomissa kehittyy kuitenkin ilmiötä, jotka vaikuttavat myös nykyisiin jäseniimme. Ay-liikkeen pitääkin hakea uudenlaista työtä tekevät mukaan edunvalvontaan ja parantaa heidän asemaansa, sanoi SAK:n tiistaina valittu uusi puheenjohtaja Jarkko Eloranta puheessaan keskusjärjestön edustajakokoukselle Tampereella.

– Pätkä-, silppu- ja osa-aikatyön määrä sekä nollasopimusten jatkuva kasvu ovat ilmiöitä, joihin on puututtava. Näiden rinnalle ovat nousemassa erilaiset tavat työllistää itse itsensä, hän jatkoi.

Eloranta linjasi, että SAK:n tulee luoda sääntöjä uusille tavoille tehdä työtä ja edistää sosiaaliturvan muokkaamista nykyistä paremmin uusille työnteon muodoille sopivaksi.

– Pelkästään sosiaaliturvaa muuttamalla asioita ei saada korjattua, eikä yhteiskunnalla, veronmaksajilla, olisi siihen varaakaan, Eloranta totesi.

Tiiviimpään yhteistyöhön

PAMin puheenjohtaja Ann Selin valittiin kokouksessa SAK:n edustajiston puheenjohtajaksi. Kokouksessa hyväksyttiin myös uudet säännöt: jatkossa SAK:lla ei enää ole edustajakokousta ja valtuustoa, vaan niiden molempien sijasta edustajisto.

Elorannan mielestä SAK:n on pidettävä yllä valmiutta sekä järjestöllisiin toimiin että keskitettyyn sopimiseen. Koska palkkapolitiikkaa tehdään jatkossa yhä hajautuneemmassa järjestelmässä, toivoo uusi puheenjohtaja SAK:n sisäisen koordinaation ja liittojen välisen yhteistyön nousevan aivan uudella tasolle. Tätä vaativat myös suunnitelmat nk. Suomen malliin siirtymisestä, jossa palkkaratkaisut tehtäisiin vientialat edellä.

– Arvojamme ovat solidaarisuus ja sukupuoltenvälisten palkkaerojen kaventaminen. SAK:n hallituksen on niiden mukaan määriteltävä yhdessä tavoitteellisesti painopisteet, Eloranta selitti tiedotustilaisuudessa.

Sovitun pidettävä millilleen

Eloranta on ollut vuodesta 2011 JHL:n puheenjohtajana ja sitä ennen eri tehtävissä JHL:ssa ja sen edeltäjäliitoissa vuodesta 1994.

Edeltäjäänsä Lauri Lylyä Eloranta kiitti muun muassa siitä, että hän on pitänyt ay-liikkeelle tärkeät asiat omissa käsissä.

– Näin olet turvannut meille mahdollisuuden vaikuttaa asioihin, ei vain tässä ja nyt, vaan myös tulevina vuosina, Eloranta totesi.

Tällä hän viittasi muun muassa kilpailukykysopimukseen, jossa palkansaajat ovat nyt osuutensa tehneet.

– Nyt on elinkeinoelämän ja yritysten vuoro näyttää, Eloranta sanoi edustajakokoukselle.

Saman hän totesi tiedotustilaisuudessa, jossa Selin kuvasi tilanteen olevan nyt todella herkkä.

– Puoluekokoukset saattavat nyt houkutella revittelemään, mutta nyt on sille todella väärä hetki. Jokaisen osapuolen on pidettävä millilleen kiinni siitä, mitä on sovittu.

SAK:n hallitukseen valittiin PAMin edustajiksi Niina Koivuniemi ja Jaana Ylitalo; Koivuniemen henkilökohtaiseksi varajäseneksi Jarkko Viitanen ja Ylitalon Hanna Kuntsi. Lisäksi Jyrki Konola valittiin SAK:n hallituksen yleisvarajäseneksi. Uusi hallitus valitsi varapuheenjohtajaksi Matti Huutolan. Selin edustajiston puheenjohtajana on myös työvaliokunnan jäsen.

Juttua täydennetty klo 15.30.

Teksti: Tuomas Lehto ja Auli Kivenmaa