Uutinen - 23.09.2015 klo 13.39

SASK yrittää jatkaa hankkeitaan, vaikka joutuu säästämään

SASKin toiminnanjohtaja Janne Ronkainen pitää tärkeänä, että ay-liike seuraa jatkossakin yritysten toimintaa kehitysmaissa. Kuva: Pam-lehden arkisto / Terhi Korhonen

SASK joutuu aloittamaan yt-neuvottelut maan hallituksen leikkausten vuoksi. SASK pyrkii kuitenkin jatkamaan mahdollisimman monia hankkeistaan kehitysmaissa. PAM pitää leikkauksia suurena menetyksenä.

Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK joutuu monien muiden kehitysjärjestöjen tapaan aloittamaan yt-neuvottelut maan hallituksen rajujen kehitysyhteistyöleikkausten vuoksi. Ulkoministeriön ilmoittamasta määrärahaleikkauksesta seuraa SASKille yhteensä yli 2,6 miljoonan euron säästötarve. Henkilöstöä koskeva säästötarve on enimmillään yhdeksän henkilötyövuotta, SASK tiedotti keskiviikkona. SASKilla on nyt 22 työntekijää, joista viisi ulkomailla.

– Samaan aikaan olemme saaneet useilta ammattiliitoilta viestejä, joiden mukaan ne ovat valmiita säilyttämään oman hanketukensa SASKin toiminnalle ennallaan, toiminnanjohtaja Janne Ronkainen kertoi.

SASKin hallitus, jossa on edustettuna eri ammattiliittoja kuten PAM, päätti aloittaa toimintojen sopeuttamisen ensi vuodesta alkaen niin, että mahdollisimman suurta osaa yhteistyöohjelmista kehitysmaissa voitaisiin edelleen jatkaa.

– Kun suomalaisesta kehitysrahoituksesta entistä suurempi osa jatkossa ohjautuu yksityissektorille, on entistäkin tärkeämpää, että ay-liike on mukana seuraamassa yritysten kehitysmaatoimintoja ja varmistamassa, että ne toteuttavat ihmisarvoisen työn ehdot, Ronkainen kommentoi.

– SASKin hankkeilla on parannettu merkittävästi kehittyvien maiden työntekijöiden mahdollisuuksia neuvotella itselleen elämiseen riittävä palkka. Tämä on nimenomaan sitä työtä, jolla ehkäistään pakolaisvirtoja, sanoo PAMin kansainvälisten asioiden koordinaattori Josetta Nousjoki.

– Samalla lisätään Suomen houkuttelevuutta investointikohteena, kun yritysten houkutus siirtää työtä halpojen palkkojen tai huonojen työehtojen perässä etelään vähenee.

PAM tukee tällä hetkellä SASKin hankkeiden avulla liittoja Indonesiassa, Ghanassa, Mosambikissa, Kolumbiassa ja Perussa. Hankkeiden rahoituksesta 85 % on tullut ulkoministeriöstä ja 15 % on katettu jäsenmaksuvaroista. Esimerkiksi Ghanassa PAMin hanke tukee paikallista liittoa ICU:ta, joka yrittää saada hotellien ja ravintoloiden työntekijöille työ- ja työehtosopimuksia. Kun nelihenkisessä ghanalaisperheessä yksi saa kunnon palkan ja pääsee pois äärimmäisestä köyhyydestä, sen vaikutus voidaan kertoa neljällä.

Teksti: Tuomas Lehto