02.02.2016 klo 13.55

Siivoojia uhkaa usein irtisanominen Ruotsissa

Siivoojat joutuvat Ruotsissa yt-neuvotteluihin irtisanomisista kolme kertaa useammin kuin muut ammattiryhmät. Osasyynä ovat lyhyet siivouksen ulkoistamissopimukset.

”Olen saanut irtisanomisilmoituksen kolme kertaa viidessä vuodessa vaikka olen yhä töissä samassa paikassa. Aiemmin meitä oli neljä, mutta nyt olen yksin ja sijainen”, sanoo eräs siivooja asiaa selvittäneelle Fastighetesfolket-lehdelle.

Ruotsin työnvälityksen tilasto kertoo, että kaikista yt-neuvotteluihin joutuneista 17 prosenttia on ollut työnhakijana puolen vuoden aikana. Siivoojista sama luku on kahdeksan prosenttia.

Heitä siis varoitetaan muita useammin irtisanomisesta, mutta ei kuitenkaan irtisanota. Työehtoja on kuitenkin usein huononnettu tai tuntimäärää vähennetty.

Kehityksen takana on siivouksen lisääntyvä ulkoistaminen. Esimerkiksi julkisen sektorin ja siivousyritysten sopimukset ovat lyhyitä ja siirtyvät usein yritykseltä toiselle. Tällöin siivojille annetaan usein varmuuden vuoksi yt-ilmoitus.

Alan työnantajärjestö Almega jakaa osin ay-liikkeen näkemykset. Sen asiantuntija Ari Kouvonen sanoo Fastighetesfolket-lehdelle, että siivoussopimusten irtisanomisajat eivät istu hyvin yhteen irtisanomisaikojen kanssa.

”Usein tilaaja ilmoittaa vasta kolme kuukautta etukäteen, haluaako hän jatkaa sopimusta. Silloin työnantajan on toimittava etukäteen, mikäli työntekijöiden irtisanomisaika on kuusi kuukautta.”

Ammattiliitot toivovat, että eri palvelujen ulkoistussopimukset olisivat pidempiä. Pulma ei koske vain siivoojia, vaan esimerkiksi linja-autonkuljettajiakin.

”Kun yritykset nyt irtisanovat työntekijöitä, he tietävät heidän tulevan takaisin”, sanoo ammattiliittojen keskusjärjestö LO:n puheenjohtaja Karl-Petter Thorwaldsson. Hän toivoo talouden paranevan niin, että työntekijöillä olisi mahdollisuus hakea työtä eri paikoista.

Julkisen sektorin palvelujen hankintaa säätelee niin Ruotsissa kuin Suomessakin EU-säädöksiin pohjautuva hankintalaki. Se antaa pikkutarkat säännöt siitä, miten palveluja hankitaan. Lakia on usein arvosteltu siitä, että se huomioi liian vähän muita kuin puhtaan taloudellisia tai muodollisia näkökohtia.

Alkuperäinen lähde:
Fastighetsfolket