Uutinen - 27.05.2015 klo 15.12

Sipilä: Jos yhteiskuntasopimus toteutuu, säästöjä ja veronkiristyksiä voidaan perua

Yhteiskuntasopimusneuvotteluista voi tulla hankalat, koska osapuolten tavoitteet ovat kaukana toisistaan. Kuva: iStockphoto

Tuleva pääministeri Juha Sipilä pitää yhä kiinni kerran kaatuneen laajan yhteiskuntasopimuksen tekemisestä tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Työttömyysturvaa uusi hallitus aikoo leikata.

Pääministeriksi nouseva Juha Sipilä (kesk.) aikoo edelleen yrittää rakentaa laajaa yhteiskuntasopimusta maan hallituksen ja työntekijöiden sekä työnantajien järjestöjen kesken. Sipilä kertoi asiasta, kun hallituksen ohjelmaa julkistettiin keskiviikkona.

Sipilä sanoi, että jos elokuun loppuun mennessä saadaan valmiiksi ratkaisu, joka parantaa tuottavuutta ja kilpailukykyä uudistuksilla ja maltillisilla palkankorotuksilla, osa suunniteltuja valtiontalouden säästöjä ja veronkorotuksia voidaan perua. Silloin hallitus voisi Sipilän mukaan päinvastoin keventää verotusta.

Työllisyyden parantaminen on Sipilän mukaan hallituksen tärkeimpiä tavoitteita, ja pieni- sekä keskituloisten verotusta on määrä hieman keventää yhteiskuntasopimuksen kohtalosta riippumatta.

– Tavoitteena on yksikkötyökustannusten laskeminen noin viidellä prosentilla, ja vastapainona on sitten muutosturvaa ja koulutusta, Sipilä selitti neuvottelujen lähtökohtia Powerpoint-sulkeisissaan lehdistön edessä.

– Työelämäuudistukset tehdään yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa, hän totesi.

– Vahvojen ja hyväosaisten on kannettava muita suurempi vastuu.

Yhteiskuntasopimuksesta neuvoteltiin lyhyesti jo aiemmin, silloin tuloksetta. Julkisuuteen kerrottujen tietojen mukaan silloin esillä oli useita heikennyksiä työntekijöiden asemaan, esimerkiksi vuosityöajan ja koeaikojen pidennyksiä.

– Hallitusohjelman linjaukset [ovat] kovia. Yhteiskuntasopimuksen tekeminen ei tule olemaan helppoa, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kommentoi tuoreeltaan Twitterissä. Lylyn mukaan ensin katsotaan toissa vuonna tehdyn työllisyys- ja kasvusopimuksen mahdollinen jatko, ja sitten vasta mietitään yhteiskuntasopimuksen toteutumisen mahdollisuuksia. PAM kuuluu SAK:hon, joka on yksi työntekijöiden keskusjärjestöistä.

Työttömyysturvaa leikataan

Suuria leikkauksia valtiontalouteen on joka tapauksessa tulossa, ja Sipilän mukaan ne koskevat tavalla tai toisella melkein kaikkia suomalaisia, kuten työttömiä. Heti ei ollut tiedossa, mitä muutoksia työttömyysturvaan tarkalleen on tulossa. Aiemmin on ennakoitu, että ansiosidonnaisen työttömyysturvan kesto saattaisi lyhentyä. Sipilän mukaan on päätetty, että valtio säästää 200 miljoonaa euroa ansiosidonnaisesta, mutta tarkemmasta toteutuksesta neuvotellaan työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Hallitukseen menossa olevien puolueiden pitää vielä hyväksyä puheenjohtajiensa neuvottelema ohjelma, mutta keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten hallitus näyttää nyt selvältä. Työelämäasiat tulevat lähivuodet olemaan perussuomalaisten käsissä, sillä he ovat saamassa työministerin salkun.

Juttua täydennetty tiedoilla työttömyysturvan muutoksista klo 15.12

Teksti: Tuomas Lehto