Työelämä - 14.12.2020 klo 18.20

Stockmann myy kiinteistöjään ja jatkaa vuokralla nykyistä pienemmissä tiloissa

Helsingissä paraatipaikalla oleva Stockmannin kiinteistö myydään. Tiedotustilaisuudessa ei kerrottu, onko ostaja jo löytynyt.

Stockmann-konserni jätti tänään saneerausohjelmaehdotuksensa käräjäoikeuteen. Ohjelma ei sisältänyt mainintaa henkilöstön määrän merkittävästä vähennyksestä.

Stockmann on tänään maanantaina jättänyt yhtiön saneerausohjelmaehdotuksen Helsingin käräjäoikeuteen. Edessä on Helsingin keskustassa Suomen parhaalla kauppapaikalla olevan tavaratalokiinteistön myynti, samoin Tallinnan ja Riian tavaratalojen kiinteistöjen myynti.  Kiinteistöomaisuutta realisoidaan ensisijaisesti vakuusvelkojen maksamiseen.

Vuokratiloissa jo toimivat Turun ja Tampereen tavaratalot siirtyvät pienempiin tiloihin. Yhtiö neuvottelee uudet,  tiloiltaan pienemmät vuokrasopimukset myös Vantaan Jumbon tavarataloon, Espoon Tapiolan tavarataloon sekä Helsingin Pitäjänmäen toimistotiloihin. Helsingin Itiksen tavaratalon vuokrasopimusneuvotteluja jatketaan.

Hyvin menestyneen Lindexin liiketoiminta jatkuu Stockmann-konsernin omistuksessa.

"Ei merkittäviä vähennyksiä osana saneerausohjelmaa"

Henkilökunta on ollut vuosia epävarmuudessa, kun Stockmann on ollut otsikoissa velkaantumisensa vuoksi. Voi kuvitella, että tämän päivän uutinen on huojennus.  Näyttäähän yhtiön toiminta jatkuvan, eikä saneerausohjelmaan sisältynyt mainintaa henkilöstömäärän rankasta karsinnasta.

Kysyimme Stockmannilta tarkennusta siihen, tuleeko esimerkiksi tilojen pieneneminen kuitenkin merkitsemään väen vähentämistä. Uutta tietoa ei irronnut ohi tiedotteen.

"Yhtiö ei suunnittele merkittäviä työvoiman vähennyksiä osana saneerausohjelmaa. Henkilöstön tarvetta arvioidaan kuitenkin jatkuvasti osana liiketoimintaa", henkilöstöjohtaja  Riitta Mattila vastaa sähköpostitse.

Yhtiön henkilöstöresurssit ovat hänen mukaansa tällä hetkellä riittävällä tasolla.

"Suomen tavarataloissa työskentelee noin 830 henkilöä", Mattila kommentoi.

"Panostuksia koulutukseen tarvitaan"

PAMin ekonomisti Olli Toivanen pitää hienona asiana sitä, että saneerausmenettelyssä on päästy eteenpäin ja että  työvoimaa ei jouduta näillä näkymin vähentämään osana saneerausjärjestestelyjä.

"Kun toimitiloja jatkossa pienennetään, on ensiarvoisen tärkeää, että yhtiön panostukset verkkokauppaan sisältävät nykyiselle henkilökunnalle koulutusta uudenlaista osaamista vaativiin tehtäviin ", Toivanen toteaa.

Yhtiö arvioi,  että liiketoiminta on tervehdytettävissä saneerausohjelmalla.  Ohjelmalle on myös suurimpien velkojien, velkojatoimikunnan ja suurimpien osakkeenomistajien kannatus.

Käräjäoikeuden päätöstä saneerausohjelman hyväksymisestä joudutaan odottamaan mahdollisesti helmikuuhun saakka.

Yhtiön tiedotteen mukaan velkaa on 737 miljoonaa euroa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle