Uutinen - 30.04.2019 klo 08.53
Yhteistoiminta

Stockmannilla jälleen yt-neuvottelut – jopa 160 työpaikan vähennys ei koske myyjiä

Kuva: Stockmann

Stockmann aikoo jälleen tehostaa toimintaansa, myös väkeä vähentämällä. Uusimmat yt-neuvottelut eivät kuitenkaan yhtiön mukaan koske myyjiä.

Tavarataloketju Stockmannin vaikeudet eivät ole helpottaneet, ja tiistaina alkuvuoden tuloksensa julkistamisensa yhteydessä yhtiö kertoi jälleen uusista yt-neuvotteluista. Työpaikkoja saattaa kadota enintään 160, mutta tiedotteen mukaan vähennykset eivät koske tavaratalojen myyjiä. Irtisanomisia lienee siis luvassa esimerkiksi hallinnossa, sillä yhtiö kertoo yksinkertaistavansa organisaatiorakennettaan.

Stockmannin johdon mukaan yt-neuvottelut liittyvät strategian uudistukseen: tarkoitus on panostaa "korkealaatuiseen premium-tarjontaan", asiakaspalveluun sekä verkkokauppaan. Yhtiö sanoo näkevänsä potentiaalia kaikilla niillä paikkakunnilla, joilla sillä vielä on tavaratalo, eli pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Tiedotteen mukaan tavaratalojen sijainteja ja tilankäytön tehokkuutta tarkastellaan kuitenkin erikseen.

Epäonnistuneen ja velkoja yhtiölle kasanneen Venäjälle laajentumisen sekä taantuman ja verkkokaupan tuoman kilpailun koettelema yhtiö on viime vuosina vähentänyt väkeä useaan otteeseen. Oulun tavaratalo suljettiin 2017 ja Stockmann myi tavaratalonsa ja kiinteistönsä Venäjällä vuosina 2015–2018.