Yhteistoiminta - 05.03.2021 klo 16.25

Stockmannin yt-neuvotteluissa säästyttiin irtisanomisilta

Tavarataloketju Stockmann lomauttaa henkilöstönsä kolmeksi kuukaudeksi maaliskuusta lähtien. Kuva: Stockmann.

Helmikuussa käynnistyneet laajat yt-neuvottelut on saatu päätökseen. Edessä on lomautuksia, jotka alkavat maaliskuun puolessa välissä ja toteutetaan asteittain.

Tavarataloketju Stockmann aloitti helmikuussa 860 henkilöä koskevat yt-neuvottelut, jotka nyt on saatu päätökseen. Tavaratalon liiketoiminnan myyjiä ja jakelukeskuksen työntekijöitä yt-neuvotteluissa edustanut pääluottamusmies Petri Leskelä on olosuhteisiin nähden tyytyväinen siihen, että irtisanomisista ei nyt tarvinnut neuvotella.

”Työntekijöitä lomautetaan osa-aikaisesti enintään 90 päiväksi. Lomautukset toteutetaan osa-aikaisina tarkoittaen, että sopimus tunneista riippuen työntekijöiden viikoittaista ja päivittäistä työaika lyhennetään.”

”Lomautuspäätöksessä on pyritty hakemaan yhtenäistä ja tasapuolista linjaa, jolloin vähempituntisia työntekijöitä, kuten alle 16 työtuntia tekeviä työntekijöitä, jää niin sanotusti lomautusten ulkopuolelle”, Leskelä täsmentää.

Toimenpiteet eivät ole yhtä rajuja kuin viime vuonna, jolloin lähes kaikki työntekijät lomautettiin kokoaikaisesti.
Leskelän mukaan työnantajalle oli nyt tärkeä myös ylläpitää henkilöstön jaksamista. Osa-aikaiset lomautukset suhtautetaan myyntiin ja asiakasmääriin kevään aikana.

Vaikka irtisanomisia ei tule, niin lomautukset puhuttavat henkilöstöä. Lomautusilmoituksia on jaettu eilisestä lähtien.
”Sähköposti on laulanut taukoamatta. Kysymyksiä tulee muun muassa päivärahaan ja omavastuuseen liittyen”, mainitsee Leskelä.

90 päivää kestävät lomautukset alkavat maaliskuun puolessa välissä ja ne toteutetaan asteittaan kevään aikana. Lomautukset jakelukeskuksessa alkavat vasta huhtikuun loppupuolella Hullujen Päivien jälkeen.

Stockmann on perustellut yhteistoimintaneuvotteluja koronapandemian pitkittymisellä ja siitä aiheutuneilla negatiivisilla taloudellisilla vaikutuksilla.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme