Työelämä - 08.01.2020 klo 12.15

Suomalaiset arvostavat palvelualoja, vaikka mielikuvat töistä ovat muuttuneet huonommiksi

10 vuoden aikana mielikuvat palvelulalojen töistä ovat kokeneet suuria muutoksia. Kuva: Gettyimage

Osa-aikatyön runsaus ja mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa leimaavat suomalaisten mielikuvia niin kaupan alasta, majoitus- ja ravitsemisalasta kuin kiinteistöpalvelualastakin.

Kiinteistöpalveluala eroaa kaupasta ja mara-alasta erityisesti siinä, että siellä mielikuvista yleisimmäksi nousee käsitys työntekijöiden selkeistä töistä ja työtehtävistä. Mara-alalla taas työntekjöihin kohdistuva seksuaalisen häirinnän ja väkivallan uhka nousee muita aloja yleisemmäksi mielikuvaksi.

Tiedot käyvät ilmi Kantar TNS jo 10. kertaa PAMin pyynnöstä toteuttamasta PAMin vetovoimabarometrista. Siihen haastateltiin loka-marraskuun vaihteessa 1165 henkilöä, joilta kysyttiin mielikuvia kaupasta, majoitus- ja ravitsemisalasta sekä kiinteistöpalvelualasta.

Enemmistö suomalaisista arvostaa barometrin mukaan palvelualoja ja niillä työskenteleviä. Erityisesti kauppaa ja majoitus- ja ravitsemisalaa näyttää leimaavan mielikuva nuorten suosiosta. 10 vuoden aikana tätä mieltä olevien määrä on kuitenkin pudonnut selvästi. Yleisesti kaupan alaa piti nyt nuorten suosimana 43%, kun 10 vuotta sitten näin ajatteli 53 %. Mara-alalla pudotus on 10 vuoden takaisesta 54 prosentista 33 prosentiin.

Kantar TNS:n asiakasjohtaja Sakari Nurmela totesi, että lyhyellä aikavälillä muutokset ovatkin pieniä, mutta 10 vuoden aikana mielikuvat pamilaisista aloista ovat muuttuneet paljonkin. Yleisesti työn mielekkyydestä kertoo esimerkiksi työn mielenkiintoisuus ja se, että työtehtävissä menestyminen edellyyttää osaamista. PAMin vetovoimabarometrissä niiden vastaajien määrä, jotka liittivät nämä asiat mielikuviinsa palvelualoista, on puolittunut kuluneen 10 vuoden aikana.

Voit katsoa koko vetovoimabarometrin täältä.