Työelämä - 12.11.2018 klo 15.13

Suomalaiset kuluttajat tekevät vähemmän ostoksia verkkokaupassa kuin muut pohjoismaalaiset – poikkeuksena Suomen nuoret

Ostosten tekeminen kännykällä on yleistynyt. Kuva: Gettyimages

Pohjoismaissa kuluttajat ovat tottuneita verkko-ostajia, mutta suomalaiset kuluttajat ovat tulleet hitaammin mukaan. Suomessa vain nuorin ikäryhmä on verkko-ostoissa muiden Pohjoismaisten tasolla ikäryhmässä.

Suomi on tähän asti suhtautunut verkko-ostoihin naapurimaitaan varovaisemmin. Kun Pohjoismaissa 60 prosenttia kuluttajista on tehnyt verkko-ostoja alkuvuonna, niin suomalaisista kuluttajista 45 prosenttia, kertoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta. Luvut kuvaavat kuukausikohtaista keskimäärää tammi-kesäkuussa 2018. Kuukausittaista tilastointia tekevä PostNord on Pohjoismaiden johtava logistiikkatoimija.

Kuluttajien määrään nähden verkkokaupan levinneisyys on Pohjoismaissa suurinta Ruotsissa, jossa kaksi kolmesta kuluttajasta on tehnyt verkko-ostoksia alkuvuonna. Tanskalaiset ja norjalaiset ovat kannoilla. Suomen verkko-ostajien osuus on ainoastaan nuorimmassa, 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä, samalla tasolla muiden Pohjoismaiden kanssa. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa 30–49-vuotiaat tekevät eniten verkko-ostoksia.

Muodin eli vaatteitten ja kenkien ostaminen verkosta on kasvanut kaikissa Pohjoismaissa. Verkko-ostajista 37 prosenttia on ostanut muotia. Kärkituotteisiin kuuluvat myös viihde-elektroniikka, mediatuotteet sekä kosmetiikka. Päivittäistavarakaupan tuotteiden verkkomyynti on Elorannan mukaan nousussa. Pohjoismaissa 11 prosenttia verkko-ostosten tekijöistä on ostanut päivittäistavarakaupan tuotteita, Suomessa 8 prosenttia.

Sinikka Eloranta esitti tuoreita verkkokaupan lukuja PAMin Muuttuva kauppa -seminaarissa maanantaina 12.11. Helsingissä. Seminaarin tarkoituksena on PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon mukaan osaltaan tunnistaa kaupan ja logistiikan tulevat haasteet.

Elorannan mukaan suomalaista kuluttajaa houkuttaa verkkoon verkkokauppojen laajat valikoimat. Siihen, että suomalaiset ostavat mielellään juuri ulkomaisista verkkokaupoista, Eloranta löytää syyn:

"Suomessa ei ole kovin paljon verkkokauppoja."

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe