Yhteistoiminta - 12.05.2020 klo 17.07

Suomen Compass Group aloittaa yt-neuvottelut

Kuva: Compass Group, Selina Martola

Yrityksen mukaan yhteistoimintaneuvottelut johtuvat koronapandemian aiheuttamista liiketoimintaympäristön muutoksista.

Compass Group FS Finland Oy (entinen Fazer Food Services) ja Compass Group Finland Oy aloittavat yhteistoimintaneuvottelut ravintoloissaan. Yrityksen tänään julkaisemasta tiedotteesta käy ilmi, että tilanteeseen on jouduttu koronapandemian aiheuttamien liiketoimintaympäristön muutosten johdosta. Koronan vaikutukset koko liiketoimintaan ovat mittavat ja näkyvät erityisesti yrityksen ravintolatoiminnassa.

"Ravintoloiden sulkemispäätöksellä ja kysynnän rajulla pudotuksella on vakavat seuraamukset liiketoimintaan", kertoo Suomen Compass Groupin toimitusjohtaja Jaana Korhola. Hän lisää, että liiketoimintaympäristön muutokset vaativat toiminnan muokkaamista ”uuden normaalin” mukaiseksi.

Compass Group FS Finland Oy:n osalta neuvottelujen piirissä on yhteensä 3200 henkilöä. Yhteistoimintamenettelyssä keskustellaan mahdollisista lomautuksista, osa-aikaistamisista sekä irtisanomisista vuoden 2020 aikana. Toteutuessaan suunnitelmat voivat aiheuttaa enintään 300 henkilön irtisanomisen, 50 henkilön osa-aikaistamisen sekä 2700 henkilön määräaikaisen tai toistaiseksi voimassa olevan lomauttamisen.

Compass Group Finland Oy:n osalta yhteistoimintaneuvottelujen piirissä on yhteensä 241 henkilöä. Toteutuessaan suunnitelmat voivat aiheuttaa enintään 15 työntekijän tai esimiehen irtisanomisen, 50 työntekijän osa-aikaistamisen sekä enintään 241 henkilön määräaikaisen tai toistaiseksi voimassa olevan lomauttamisen.

Maksaako matalapalkkainen ravintola-alan työntekijä koronan?

Compass Group FS Finland Oy:n alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja kertoo, että henkilöstön puolella tilanteesta ollaan hyvin huolestuneita.

”Meistä huomattavan suuri osa on jo lomautettuna määräaikaisesti tai estynyt menemään töihin ravintoloiden sulkemisten vuoksi. Monet osasivat kyllä ajatella, että tämä ei riitä, vaan että lomautuksia mahdollisesti jatketaan. Mutta ihan tällaiseen irtisanomisia koskevaan yt-päätökseen emme olleet varautuneet. Tämä on henkilöstölle todella iso asia. Jos ajatellaan, että noin joka kymmenes työntekijä irtisanottaisiin, niin se on ihan järkyttävä luku”, Tiikkaja sanoo.

"Enpä voi olla miettimättä, että onko matalapalkkainen ravintola-alan työntekijä se koronan maksaja?" Tiikkaja lisää.

Timo Tiikkaja on Compass Group FS Finland Oy:n alueellinen pääluottamusmies ja PAMin hallituksen jäsen. Kuva: Lauri Rotko

Hän toivoo työnantajalta malttia irtisanomisten suhteen.

”Henkilökunta on ottanut lomautukset vastaan hyvin, koska kaikki näkevät yhteiskunnan muutokset omassa elämässään. Ymmärrän myös itse, että lomautuksia täytyy toteuttaa ja niillä turvataan mahdollisimman monta työpaikkaa”, Tiikkaja kertoo.

”Se, että työntekijällä on vielä työpaikka, vaikka onkin lomautettuna, antaa kuitenkin uskoa siihen, että tästä selvitään. Mutta jos tässä tilanteessa tulee irtisanotuksi, niin kyllä ihminen putoaa aika tyhjän päälle. Juuri nyt toivoisin työnantajalta malttia, ennen näin isoja päätöksiä. Ihan näin radikaaleja liikkeitä en voi ymmärtää.” Tiikkaja painottaa.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa

Tiedotteen mukaan yritys ennakoi, että muun muassa muutokset asiakasyritysten toiminnassa ja asiakasmäärissä voivat aiheuttaa tilapäisiä tai pysyviä vaikutuksia liiketoimintaan ja työn määrään. Kuluttajakäyttäytymisen muuttumiseen vetoamista yhtenä yt-neuvotteluiden taustalla painavista syistä Tiikkaja ei pureksimatta niele.

”Kuinka paljon me voimme tässä vaiheessa tietää siitä, kuinka paljon kuluttajien käyttäytyminen tulee todellisuudessa muuttumaan? On mahdotonta ennustaa niin kauaskantoisia näkymiä jo nyt."

Tiikkaja on varma siitä, että tämä vuosi tulee olemaan todella haastava. Hän kuitenkin toivoo, että henkilöstöravintolat olisivat kannattavaa toimintaa tulevaisuudessa ja että yritykset yhä satsaisivat henkilöstönsä hyvinvointiin panostamalla heidän ruokailuunsa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat