Yhteistoiminta - 24.06.2020 klo 16.46

Suomen Compass Groupin tuhansia työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut päätökseen

Kuva: Compass Group, Selina Martola

Yt-neuvottelujen tuloksena Compass Group FS Finland Oy ja Compass Group Finland Oy voivat vuoden 2020 aikana irtisanoa yhteensä enintään 315 henkilöä, osa-aikaistaa 100 henkilöä sekä lomauttaa 2941 henkilöä määräaikaisesti tai toistaiseksi.

Compass Group FS Finland Oy (entinen Fazer Food Services) ja Compass Group Finland Oy aloittivat toukokuussa yt-neuvottelut, jotka yrityksen mukaan johtuivat koronapandemian aiheuttamista liiketoimintaympäristön muutoksista. Neuvottelut koskivat ravintoloiden henkilöstöä, sekä työntekijöitä että esimiestehtävissä olevia sekä Compass Group FS Finland Oy:ssä että Compass Group Finland Oy:ssä.

Neuvottelujen tuloksena Compass Group FS Finland Oy:ssä tullaan irtisanomaan vuoden 2020 aikana enintään 300 henkilöä, osa-aikaistamaan enintään 50 henkilöä sekä lomauttamaan määräaikaisesti tai toistaiseksi 2700 henkilöä.

Compass Group Finland Oy:n osalta tullaan irtisanomaan enintään 15 työntekijää tai esimiestä, osa-aikaistamaan enintään 50 työntekijää sekä lomauttamaan määräajaksi tai toistaiseksi 241 henkilöä.

Neuvottelujen piirissä oli yhteensä 3441 henkilöä.

Compass Group FS Finland Oy:n neuvotteluissa mukana ollut alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja painottaa, että työnantaja sitoutui harkitsemaan jokaista irtisanomistapausta erikseen.

”Sovimme, että aina käytetään lomautuksia ensisijaisesti ja irtisanominen on viimeinen vaihtoehto. Jokaista irtisanomista harkitaan tarkkaan. Meidän luottamusmiesten tehtävä on nyt seurata, että tätä lupausta noudatetaan”, hän kertoo.

Tiikkajalle nämä yt-neuvottelut olivat hänen pääluottamusmiesuransa intensiivivisimmät.  Erityisen vaikeaa niissä oli Tiikkajan mukaan yrityksen toive ”uuteen normaaliin” valmistautumisessa samalla kun kukaan ei tiedä mitä se tarkoittaa.

”Vetosimme työnantajaan, että tämä vuosi mentäisiin lomautuksilla niin kauan kuin nähdään, miten tilanne kehittyy. Jos tässä tilanteessa työntekijä irtisanotaan, niin hän putoaa aika syvälle. Perinteisesti alalla on paljon työpaikkoja tarjolla, mutta juuri nyt alan töitä ei ole tarjolla”, hän jatkaa.

Syksy näyttää palaavatko työntekijät takaisin toimistoilleen, ja täten henkilöstöravintoloiden asiakkaiksi.

”Olen todella surullinen ja harmissani. Ymmärrän, että tämä korona-aika on väistämättä vaikuttanut yrityksen tulokseen, mutta toivon, että työntekijät eivät joutuisi tässä maksajaksi”, Tiikkaja sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.