Yhteistoiminta - 27.01.2021 klo 16.25

Suomen Compass Groupin valtavat yt-neuvottelut päätökseen – ”Työntekijöille kova isku”

Kuva: Compass Group, Selina Martola

Neuvottelujen tuloksena on satoja irtisanomisia ja osa-aikaistuksia sekä tuhansia lomautuksia. PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ja alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja peräänkuuluttavat globaalin yrityksen vastuuta työntekijöistään.

Compass Groupin joulukuussa alkaneet yt-neuvottelut on nyt saatu päätökseen. Yt-neuvottelut koskivat palveluyksiköiden työntekijöitä ja esimiehiä sekä operatiivisia suunnittelijoita ja gastro chefejä ja niiden piirissä oli yhteensä 2700 henkilöä.

Neuvottelujen tuloksena yhtiö aikoo irtisanoa enintään 365 henkilöä, osa-aikaistaa enintään 550 henkilöä ja lomauttaa 2300 henkilöä vuoden 2021 aikana. Operatiivisten suunnittelijoiden ja gastro chefien osalta yt-neuvottelut jatkuvat.

Yhtiön mukaan yt-neuvottelujen taustalla on koronapandemian aiheuttamat vaikutukset henkilöstöravintoloiden liiketoimintaan.

Compass Groupin alueellinen pääluottamusmies Timo Tiikkaja kuvaa neuvottelujen lopputulosta musertavaksi, sillä nämä ovat jo toiset suuret ravintolahenkilöstöä koskevat yt-neuvottelut kahdeksan kuukauden sisällä.

”Olen todella surullinen. Olisin toivonut, että Compass Group olisi isona yrityksenä kantanut yhteiskuntavastuun huolehtimalla työntekijöistään. Mitä enemmän työntekijöitä osa-aikaistetaan, sitä enemmän he joutuvat hakemaan erilaisia tukia yhteiskunnalta toimeentulonsa tueksi. Se on väistämätöntä”, hän sanoo.

Tiikkaja on huolissaan niin lomautetuista, tulostavoitteiden kanssa painivista työntekijöistä kuin myös niistä, joiden tulevaisuus alalla on nyt vaakalaudalla.

”Kun emme vielä tiedä mitä se ”uusi normaali on”, olisin toivonut lomautusten käyttöä irtisanomisten sijaan. Työn menettäminen on aina henkilökohtainen tragedia. Varsinkin näinä aikoina, kun mahdollisuudet työllistyä alan muihin yrityksiin ovat heikot”.

Hän pitää tärkeänä, ettei kukaan jäisi nyt yksin vaikean tilanteensa kanssa, vaan hakisi rohkeasti apua.

”Tukea on saatavilla luottamushenkilöiltä, liitosta ja monilta muilta tahoilta. Tärkeintä on, ettei jää yksin.”

Myös PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää neuvottelujen lopputulosta todella kovana iskuna työntekijöille ja peräänkuuluttaa yrityksen vastuuta työntekijöistään.

”Valtavalla globaalisti toimivalla pörssiyhtiöllä on vahvemmat hartiat sietää epävarmuutta kuin työntekijöillä. Toivon, että kaikkia irtisanomisia ei toteutettaisi, vaan jokaista irtisanomista harkittaisiin viimeiseen saakka.” hän sanoo.

Rönni-Sällinen toteaa, että Compass Groupin ratkaisuilla on vaikutusta myös koko alaan ja siihen, millaisia työsuhteita on tarjolla. Henkilöstöravintolat ovat ravintola-alalla tarjonneet eniten kokopäiväisiä työsuhteita. Onko niin jatkossa – siihen alalla Suomen suurimman yrityksen toimilla on suuri vaikutus.

”Kokoaikaisen työn määrä uhkaa vähentyä ja työsuhteiden epävarmuus kasvaa.”

Parasta aikaa on menossa yritysten kustannustuen haku ja seuraavaa hakua valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä. Rönni-Sällinen pitää erittäin tärkeänä, että tukia maksetaan ja että Suomessa yhteenlaskettujen tukien tukikatto nostettaisiin samalle tasolle muun EU:n kanssa.

”Tuilla voidaan vaikuttaa siihen, etteivät alan työntekijät joutuisi kärsimään kriisistä enempää. Yrityksiä tuetaan, jotta ne eivät kaatuisi, vaan pystyisivät työllistämään jatkossakin. Onkin todettava, että tämä tietysti asettaa yrityksille myös moraalisen vaatimuksen pitää työntekijöistään kiinni viimeiseen saakka.”

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.