Uutinen - 05.01.2016 klo 12.45

Suurin osa kaupoista on auki loppiaisena

Lisätyö kelpaa monelle. Lain mukaan siihen on ensisijainen oikeus niillä osa-aikaisilla, joilla on jo työsuhde. Kuva: iStockphoto

Kauppaketjut ovat ottaneet nopeasti käyttöön liikeaikalain kumoutumisen suoman mahdollisuuden pitempiin aukioloihin.

Kesko ilmoittaa, että yli 500 K-kauppaa noin 900:sta on loppiaisena auki eri puolilla Suomea. Aukioloajoissa on vaihtelua. Suuri osa K-kaupoista laajentaa aukioloaikojaan myös pysyvästi. Pidennystä tulee erityisesti lauantai-iltoihin sekä sunnuntaihin ja pyhäpäiviin. Pääosa muutoksista tulee voimaan tammi-helmikuussa.

S-ryhmä puolestaan kertoo, että noin 700 myymälää pitää ovet auki loppiaisena. S-ryhmällä on erikokoisia yksiköitä yhteensä noin 900, ja ne sijoittuvat 20 alueosuuskaupan alueelle. Helmikuun alkuun mennessä yli 500 myymälää laajentaa aukioloaikojaan. Tahti riippuu S-ryhmän marketkaupan valikoimajohtajan Ilkka Alarodun mukaan siitä, miten työvuoroista päästään alueosuuskaupoissa paikallisesti sopimaan.

Suomen Lähikaupalla on myymälöitä kaikkiaan 626, ja niistä 618 on auki loppiaisena. Lidlin myymälöistä suurin osa on loppiaisena auki. Myymälöitä on kaikkiaan 148.

Lisätunnit ensin osa-aikaisille

Työsopimuslain mukaan työnantajan on tarjottava lisätyötä jo palveluksessa oleville osa-aikaisille ennen kuin uusia työntekijöitä voidaan palkata.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin vetosi ennen joulua, että vaikka muutokset ovat nopeita, työpaikoilla on edettävä yhteistoimintalain mukaisesti. Aukiolojen laajentuminen lisää yö- ja yksintyöskentelyä sekä vaikeuttaa monen työmatkaa. Työntekijöitä on mietityttänyt myös lastenhoidon saatavuus, kun työajat pirstaloituvat entisestään. Nämä asiat on syytä ottaa neuvotteluissa esiin.

Teksti: Tiina Ritala