Uutinen - 29.09.2014 klo 14.31

Suuryhtiöiden kerrottava vastuullisuudestaan

ISS:nkin on jatkossa raportoitava panostuksestaan henkilöstön hyvinvointiin EU-maissa. Kuva: ISSworld

Pörssiyhtiöiden on jatkossa raportoitava siitä, miten ne edistävät työntekijöidensä hyvinvointia tai torjuvat korruptiota.

Miten ISS Palvelut edistää työntekijöidensä työturvallisuutta? Entä miten Turvatiimissä huomioidaan sukupuolten tasa-arvo? Nämäkin asiat on vastaisuudessa pörssiyhtiöiden raportoitava. EU alkaa säännellä vastuullisuuraportointia, ja raportointivelvoite koskee ensimmäisen kerran tilikautta 2017. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa saattaa ns. tilinpäätösdirektiivi kansalliseen lainsäädäntöönsä.

Tilinpäätösdirektiivin muutoksella halutaan lisätä yritysten tiedottamista asioista, jotka koskevat työntekijöiden oikeuksia ja ympäristöä. Raportoitavia asioita ovat muun muassa työhyvinvointi, työturvallisuus, työntekijöiden osallistumismahdollisuudet, ihmisoikeudet, ympäristönsuojelu ja korruption torjunta.

Muutos koskee suuria pörssiyrityksiä ja muita yleisen edun kannalta merkittäviä yrityksiä. Yksityisillä palvelualoilla on Suomessakin useita pörssiyhtiöitä, kuten Restamax, Turvatiimi, Lassila&Tikanoja, Kesko ja Stockmann.

Teksti: Tiina Ritala