Uutinen - 22.12.2016 klo 14.20

"Tapaus Hanhisalo": hovin ratkaisuun ei valituslupaa

Yksi pitkään jatkunut oikeusriita lisätyöoikeudesta päättyi, kun korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa hovin päätökseen.

Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa Turun hovioikeuden viimekeväiseen ratkaisuun, joka koski kahden K-Citymarketin työntekijän lisätyöoikeutta.

Turun hovioikeus piti toukokuisella päätöksellään voimassa Pirkanmaan käräjäoikeuden päätöksen vuoden 2014 lopulta. Työnantajalla oli tuomion mukaan oikeus jakaa lisätunnit osa-aikaisten kesken haluamallaan tavalla. Kaksi eri K-Citymarketeissa työskennellyttä myyjää oli vaatinut vahingonkorvausta työsopimuslain mukaisen lisätyön tarjoamisvelvollisuuden rikkomisesta. Taloihin oli palkattu uusia työntekijöitä, eikä työsuhteessa jo olleille ollut tarjottu lisätunteja ensin.

Juttu tuli aikanaan tunnetuksi tapaus Hanhisalona toisen kantajansa mukaan. Kahden myyjän puolesta järjestettiin mielenosoitus ja lisätyöoikeuden vaaliminen nousi laajaan keskusteluun.

Myyjien asiaa on koko pitkään jatkuneen oikeustaistelun ajan ajanut PAM. Liiton ratkaisupäällikkö Arja Pohjola toteaa, että valitusluvan hylkäämisellä korkein oikeus ei ottanut kantaa kiistaan sinänsä.

- Se ei vain nähnyt mitään ennakkopäätösperustetta valitusluvan myöntämiseen.

Korkein oikeus on ennakkopäätöksiä antava tuomioistuin. Ennakkopäätöksillä annetaan oikeusohjeita tulevien vastaavanlaisten oikeusriitojen varalle. Tässä tapauksessa korkein oikeus ei pitänyt kiistaa sellaisena, että sitä olisi tarvittu laintulkitsijaksi.

PAMilla on eri oikeusasteissa vireillä joukko lisätyöoikeuteen tavalla tai toisella liittyviä erimielisyyksiä.

Teksti: Tiina Ritala