Koulutus - 13.12.2019 klo 11.40

Tarvetta digiosaamisen päivittämiseen? – nyt on mahdollisuus koulutukseen

Digitalisaatio jyllää myös kaupan työpaikoilla. Kuva: Gettyimages

Janne Laulumaa ja Kim Katainen opettavat ensi vuoden puolella työntekijöille digitaitoja Googlen rahoittamassa hankkeessa. Myös palvelualan yritykset voivat nyt ilmoittautua mukaan.

Digitaalinen murros muuttaa työtehtäviä. Uudet sovellukset tehostavat työtä, mutta joka toinen meistä tarvitsee digitaalisten taitojen opetusta, jotta työnteko sujuu uusien järjestelmien kanssa.

”Duunari ei helposti liputa ja tuo julki epävarmuuttaan, mutta meistä kolmasosaa uusi tietotekniikka myös ahdistaa", Janne Laulumaa sanoo.

Työväen Sivistysliiton projektipäälliköistä Janne Laulumaasta ja Kim Kataisesta koostuva koulutuskaksikko käärii pian hihat ja ryhtyy opettamaan työyhteisöjä eri puolilla Suomea.

He kertovat, että luottamusmiehen kannattaa ottaa heihin yhteyttä, mikäli omassa yrityksessä työntekijöiltä ja työnantajalta löytyy kiinnostusta 14 tunnin ”nano-koulutukseen". Tähän koulutukseen ei tarvitse sitoutua tutkintoon asti ja mukaan mahtuu vielä!

Mitä FutureFit-koulutusohjelma käytännössä tarkoittaa?

”Ideana on, että porukka koulutetaan työajalla”, Laulumaa kertoo.

Tavoite on antaa henkilöstökoulutusta noin 30–35 teollisuuden, logistiikan ja palvelualan yrityksessä eli toimialoilla, joissa digitaalinen murros jyllää.

Valmista opetussuunnitelmaa ei ole, vaan kouluttajat kuuntelevat ensin, mistä ryhmä on kiinnostunut ja mitä oppia se haluaa saada. Ei myöskään haittaa, vaikka henkilöt ovat eri tasolla tietotekniikan osaamisessa.

18–24 henkilön ryhmät saavat opetuksen 2–4 koulutuspäivän aikana. Koulutukset ajoittuvat ensi vuoden alusta kevääseen. Kataisen mukaan mukaan voi ilmoittautua vielä matkan varrella. Opetus on ilmaista mahdollisia matkakuluja myöten, mutta työnantajan tulee mahdollistaa se, että opetus tapahtuu työajalla.

PAMin koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen ei ole vastaavia hankkeita juuri nähnyt. Hän suosittelee palvelualan työyhteisöjä tarttumaan nyt tilaisuuteen.

”Tämä on erinomainen mahdollisuus, joka työpaikoilla kannattaa käyttää”, Laakkonen kannustaa.

Janne Laulumaa ja Kim Katainen tulevat kouluttamaan työporukoita, jotka haluavat digikoulutusta ottaa vastaan.

FutureFit-koulutusohjelma

• Hakukonejätti Googlen yleishyödyllisen Google.org-järjestön rahoittama, brittiläisen innovaatiosäätiö Nestan hallinnoima hanke digitaitojen parantamiseksi viidessä Euroopan maassa.
  • Suomessa hanketta junailee koulutusorganisaatio Työväen Sivistysliitto, mutta mukana ovat myös SAK ja uusia oppimismetodeja etsivä Demos Helsinki. Ammattiliitoista mukana ovat PAMin lisäksi Teollisuusliitto ja Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe