Työelämä - 12.10.2021 klo 10.10

Testaa, mikä on sinun roolisi työelämässä!

Työelämän pelisääntöjen ja työntekijän oikeuksien tunteminen on tärkeää, olipa roolisi työpaikalla millainen tahansa. Tarvittaessa apua voi kysyä luottamusmieheltä. Kuva: Getty Images

Oletko työelämän mukautuja, yksinyrittäjä vai pelinrakentaja? Tee lyhyt testi ja saat tietää roolisi työelämässä!

Valitse kunkin kysymyksen kohdalla sinua parhaiten kuvaava vaihtoehto. Lopuksi laske pisteet yhteen ja saat tulokseksi työelämäroolisi. Kysely on leikkimielinen, joten ethän ota sitä turhan vakavasti.

Kysymykset

Kun olen vapaalla, käytän oman aikani mieluiten…

1. …tekemällä töitä, joita en saanut tehtyä työpäivän aikana. (1 piste)
2. …rentoutumalla itselleni mieluisien harrastusten parissa. (2 pistettä)
3. …osallistumalla ammattiosastoni ja -liittoni toimintaan. (3 pistettä)

Jos työantaja haluaa sopia jostakin asiasta paikallisesti…

1. …nyökyttelen ja totean, että kyllä kai näin voidaan menetellä. (1 piste)
2. …tartun tarjoukseen, jos siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä. (2 pistettä)
3. …käännyn työpaikan luottamusmiehen puoleen ja kysyn, voiko näin toimia. (3 pistettä)

Instagramissa tuttu julkisuuden henkilö haukkuu ammattiliittoja tarpeettomiksi. Minä…

1. …pidän julkaisua liian kriittisenä, mutta en uskaltaudu haastamaan esitettyä näkemystä. (1 piste)
2. …arvostan ammattiliittojen panosta silloin, kun niistä on minulle itselleni jotakin hyötyä. (2 pistettä)
3. …menen päivitykseen kommentoimaan ja kerron liittojen ajavan työntekijöiden asiaa. (3 pistettä)

Lomaraha, sairausajan palkka ja palkka vanhempainvapaan ajalta…

1. …ovat kaikki tärkeitä ja nehän onkin siksi kirjattu jo lakiinkin! (1 piste)
2. …maksetaan minulle, koska osasin neuvotella ne työsopimusta tehdessäni. (2 pistettä)
3. …maksetaan, jos alalla noudatettavaan työehtosopimukseen asiat on neuvoteltu. (3 pistettä)

Kun työnantaja kertoo, ettei voi nostaa työehtosopimuksen takia palkkaasi…

1. …luulen asian olevan, kuten työnantaja sanoo ja harmittelen sitä itsekseni. (1 piste)
2. …uskon, että palkankorotus vielä tulee, kun jaksan tarpeeksi ponnistella asian eteen. (2 pistettä)
3. …pöyristyn, koska tiedän, että työehtosopimuksessa määritellään vain vähimmäispalkat. (3 pistettä)

Työpaikallasi on kova kiire, jonka johdosta taukojen pitäminen on kielletty. Minä…

1. …tyydyn osaani, koska en tiedä, mitä voisin tehdä asiantilan muuttamiseksi. (1 piste)
2. …vähättelen asiaa, koska itse olen ehtinyt pitää kaikki tauot ja ongelmaa ei ole. (2 pistettä)
3. …käännyn luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun puoleen, koska he voivat auttaa. (3 pistettä)

Tulokset

6-11 pistettä = Työelämän mukautuja

Olet tunnollinen ja pidät työpaikkaasi tärkeänä. Siksi olet valmis mukautumaan sellaisiinkin tilanteisiin, joissa ei mielestäsi välttämättä menetellä oikein. Saatat pelätä työnantajan reaktiota, jos nostat epäkohtia työpaikalla esiin. Syytä pelkoon ei kuitenkaan ole: jokainen on oikeutettu puolustamaan oikeuksiaan. Sinulla on oikeutesi työelämässä ja niistä kannattaa pitää kiinni. Kun sinä pidät, muutkin voivat pitää.

11-15 pistettä = Työelämän yksinyrittäjä

Sinä pärjäät kyllä ja uskot itseesi. Taidat myös viihtyä työssäsi. Lisäksi olet peloton ja se on totta kai hyvä asia. Silti sinun olisi hyvä tutustua siihen, miten työehdot todella muodostuvat. Kaikilla asiat eivät myöskään ehkä ole aivan yhtä hyvin, kuin sinulla itselläsi. Työelämä on joukkuepeliä ja jokaiselle voidaan joskus jakaa huonot kortit ja apu on tarpeen. Jos ansiotaso ei alalla kehity, se koskee kaikkia – myös huippuluokan tekijöitä.

15-18 pistettä = Työelämän pelinrakentaja

Sinä haluat muuttaa ja vaikuttaa asioihin. Olet perillä työehdoistasi ja uskot parempaan työelämään. Saatatkin jo olla mukana ammattiosastosi tai liiton toiminnassa. Olet kiinnostunut oppimaan uutta ja haluat vaikuttaa siihen, että kaikkien työehtoja ja -oloja parannettaisiin. Saatat pohtia luottamusmieheksi tai työsuojeluvaltuutetuksi ryhtymistä ja se voisikin olla sinulle sopiva tehtävä. Ei muuta kuin ehdolle vain!

PAMin jäsenenä voit tarkistaa asioita ja kysyä neuvoja työpaikan luottamusmieheltä tai suoraan PAMista. PAM on neuvotellut Sinullekin työehtosopimuksen, joka turvaa perusasiat. Niistä PAM neuvottelee taas pian. Luottamusmies- ja työsuojeluvaalit järjestetään taas syksynä. Kaikkia tarvitaan. #mukaan

Tiesitkö tämän työehtosopimuksista?

Kun työehtosopimus on yleissitova, kaikkien sopimusalalla olevien työnantajien on noudatettava sitä.  Alan työntekijöillä on silloin kaikilla samat työnteon vähimmäisehdot kuten esimerkiksi taulukkopalkat. Ne voidaan ylittää, mutta ei alittaa.

Ammattiliittojen ja työantajaliittojen neuvottelujen tuloksena työehtosopimuksissa on sovittu muun muassa lomarahasta, äitiys-ja isyysvapaa-ajan palkasta, vuosivapaista ja sairausajan palkasta 1+9 päivää pidemmältä ajalta. Jos työehtosopimusta ja sen yleissitovuutta ei olisi määrittämässä vähimmäisehtoja, työnantajan ei tarvitse antaa niitä työntekijöilleen.  Silloin työnantajan on noudatettava vain lakia, jossa ei mainittuja asioita ole.

Palvelualoilla neuvotellaan ensi syksynä ja tulevana keväänä uusiksi monia työehtosopimuksia. PAMissa tehdään töitä sen eteen, että sopimuksissa huomioitaisiin yhä paremmin työntekijöiden tarpeet ja turva.