Työehtosopimus - 04.11.2020 klo 16.23

The Parturi sopi ensimmäisenä yrityskohtaisen työehtosopimuksen PAMin kanssa

Yhdeksässä kaupungissa toimivalla The Parturilla on liike muun muassa Tampereen Näsilinnankadulla. Kuva: Marjaana Malkamäki

PAM haluaa sopia hiusalan yritysten kanssa yrityskohtaisia työehtosopimuksia. Ensimmäinen yrityskohtainen sopimus on syntynyt The Parturiin.

PAM pyrkii turvaamaan hiusalan työntekijöiden työ- ja palkkaehdot sopimalla yritysten kanssa yrityskohtaisia työehtosopimuksia.

The Parturi (Nordic Men´s Hair)  solmi yrityskohtaisen työehtosopimuksen ensimmäisenä yrityksenä. 12 liikkeen ketjussa on nelisenkymmentä työsuhteista työntekijää yhdeksässä kaupungissa. PAMin hallitus hyväksyi työehtosopimuksen tänään torstaina. Neuvottelutulos  syntyi The Parturin kanssa viime viikon torstaina.

PAMin hiusalan aktiiveista koostuva sopimusalatoimikunta puolsi alkuviikolla neuvottelutuloksen hyväksymistä.

Perusasiat taataan

PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkosen mukaan yrityskohtaisilla työehtosopimuksella taataan parturi-kampaajille aivan perusasioita.

”Sopimus takaa minimipalkan, lomarahat ja sairausajan palkat. Muutoin noudatetaan kaupan työehtosopimusta. Kaupan lisistä sovittiin pienellä kellonaikamuutoksella”, Sinkkonen sanoo.

Kaupan työehtosopimusta noudatetaan jo niihin noin 400 parturi-kampaajaan, jotka ovat S-ryhmän palveluksessa.

”Tavoitteenamme oli saada hiusala kaupan työehtosopimuksen piiriin, jolloin siitä olisi saatu yleissitova, mutta tällä erää Kaupan liitto ei sitä hyväksynyt”, Sinkkonen toteaa.

The Parturin toisen omistajan Niko Tiuraniemen mielestä parturi-kampaajaksi on voitava opiskella tietäen, että työ tarjoaa toimeentulon.

”Työehtosopimus on tärkeä niin työntekijöiden turvallisuuden kuin alan arvostuksen ja uskottavuuden kannalta”, Tiuraniemi sanoo.

”Hyvät ja vastuuntuntoiset yritykset sopimaan”

Vakiintunut ja pitkä neuvottelukäytäntö alalla katkesi, kun PAMin neuvottelukumppani Suomen Hiusyrittäjät irtisanoi hiusalan yleissitovan työehtosopimuksen päättymään 30.10.2018. PAMin tavoitteena on saada yrityskohtainen sopimus hyväksytyksi muissakin alan yrityksissä kuin The Parturissa.

”Uskon ja luotan siihen, että hyvät ja vastuuntuntoiset työnantajat lähtevät mukaan yrityskohtaiseen  sopimukseen”, Sinkkonen sanoo.

PAMiin kuuluu yli 1500 hiusalan työsuhteista parturi-kampaajaa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.