Tiedote - 09.02.2013 klo 17.00

Ann Selin: Koulutuspäivistä sopimista ei voida jäädyttää

Pääministeri Jyrki Katainen esitti koulutuspäivistä syntyneen riidan jäädyttämistä. PAMin puheenjohtaja Ann Selinillä on selkeä vastaus pääministerille - riita ei katoa maton alle lakaisemalla.

- Sovitut koulutuspäivät pitää toteuttaa. On outoa logiikkaa, että osapuolilla olisi motivaatio saati luottamusta sopia jostain uudesta, kun vanhoistakaan ei ole pidetty kiinni. Miten ihmeessä voisimme uskoa, että jos nyt pääsisimme joistakin asioista sopimukseen, sekään pitäisi?

- Pääministerin pitäisi nyt kaikin voimin edistää erimielisyyden ratkaisua eikä vähätellä sitä ja haitata ratkaisuun pääsyä, sanoi Selin.

Selin uskoo, että koulutuspäiväkiistakin on ratkaistavissa.

- Samoja "aineksia" on nyt hämmennetty tässä sopassa uuteen järjestykseen kuukausitolkulla. Voisi olla hyödyllistä, että soppaan löydettäisiin uusiakin aineksia, jotka mahdollistaisivat sen valmistumisen pikaisesti.

Katainen esitti myös työllisyyttä parantavaa ja työuria jatkavaa palkkaratkaisua. Selin on samaa mieltä ratkaisun tarpeellisuudesta. Hänestä palkkaratkaisua ei kuitenkaan voi tehdä millä tahansa ehdoilla.

- Palkkaratkaisu voi syntyä vain todellisilla palkankorotuksilla ja muilla työelämää kehittävillä ratkaisuilla, ei nollalinjalla. Korotusten on oltava myös euroja, ei prosentteja, jotta liian suuriksi kasvaneita palkkaeroja eri alojen sekä naisten ja miesten välillä saadaan kavennettua, totesi Selin.

Kirjoittanut: SYSTEM