Tiedote - 21.03.2013 klo 16.00

Ann Selin: Kehysriihen tuki työllisyydelle ansaitsee kiitokset

Palvelualojen ammattiliitto PAMissa ollaan pääosin tyytyväisiä tämänpäiväisiin kehysriihen tuloksiin. PAMin puheenjohtaja Ann Selin antaa kiitoksen hallitukselle erityisesti siitä, ettei arvonlisäveroa koroteta.

- Arvolisäverojen pysyminen ennallaan on erittäin tärkeää palvelualojen työllisyyskasvun ja työntekijöiden toimeentulon näkökulmasta. Erityisesti kaupan- ja ravintola-alan työllisyyskasvu olisi ollut vaarassa, mikäli arvolisäverotusta olisi korotettu. Myöskin kuluttajista tasavero olisi tuntunut eniten pienituloisten lompakossa, kuvailee Selin.

Selin on huolissaan alkoholiveron korotuksen vaikutuksista. Hän pelkää päätöksen lisäävän alkoholin verotonta maahantuontia ja laitonta alkoholin myyntiä.

- Harmaan talouden torjunta ja alkoholin aiheuttamien kokonaishaittojen vähentäminen vaatisivat kuitenkin tuekseen toimenpiteitä, joilla päinvastoin saataisiin vähennettyä kotona tai yksityistilaisuuksissa juomista, sanoo Selin.

Selin ottaa ilolla vastaan hallituksen viestin pääkaupunkiseudun asuntotuotannon vauhdittamisesta ja asumistuen korottamisesta.

- Pienituloisten palkansaajien toimeentulo on jatkuvasti tiukilla ja suurin yksittäinen syy on asumisen hinta. Työllisyys on keskittynyt kasvukeskuksiin, joissa neliövuokrien kehitys on selkeästi palkkakehitystä nopeampaa, taustoittaa Selin tyytyväisyyttään hallituksen päätökseen.

- Toki tietysti toivoisin myös konkreettisia avauksia siitä, miten sosiaalinen asuntotuotanto saadaan vauhtiin? Tonttipolitiikka ei pääkaupunkiseudun kunnissa kehysriihen ilmoituksilla muutu, joten takataskussa on varmasti jotain, odottaa Selin.

Kirjoittanut: Timo Piiroinen