Tiedote - 05.03.2013 klo 16.20

Ann Selin: Palvelualoille tukea sähköverotuksen uudistuksella

Suomi on matkailijoiden näkökulmasta hyvässä nosteessa. Luonto ja turvallisuus houkuttelevat turisteja, ja erityisesti Lappi valitaan matkakohteeksi puhtaan ympäristön ja korkealaatuisen palvelutarjonnan takia. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin esittää, että matkailu- ja ohjelmapalvelualan yritysten kasvua tuettaisiin järkevillä veroratkaisuilla, kuten palvelualojen sähköverotuksen keventämisellä.

- Valtionvarainministeri ja pääministeri linjasivat vahvasti viime viikolla, että yritysten kasvua tullaan tukemaan myös veroratkaisulla ja toivon, että kehysriihen yhteydessä tarkastellaan sähköverotuksen keventämistä palvelualojen osalta, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Sähkön valmistevero jakautuu kahteen luokkaan. Ensimmäiseen luokkaan kuuluvat kotitaloudet ja palveluelinkeinot, ja toiseen luokkaan teollisuuden eri toimialat. Valmisteveroluokan I hinta on 1,703 snt/kWh ja luokan II 0,703 snt/kWh. Valtion verotuksellinen tuki ei ole enää tänä päivänä perusteltavissa yksinomaan energiaintensiivisyydellä ja tuotantokustannusten vaikutuksella työllisyyteen.

- Hiihto- ja laskettelukeskukset ovat erinomainen esimerkki kasvavasta palveluelinkeinosta, jossa sähkön kulutus on merkittävässä roolissa. Laskelmiemme mukaan valmisteveroluokan muutoksen vaikutus maksettuihin energiaveroihin olisi vain noin 475 000 euroa. Teollisuuden alemman verokannan hintalappu on kuitenkin yli 380 miljoonaa euroa, kuvailee Selin.

Rukakeskus ja Pyhätunturi Oy:n toimitusjohtaja Miia Porkkala on Selinin kanssa samoilla linjoilla.

- Energiaverotuksen muutoksella olisi vahva henkinen merkitys alan yrittäjille. Palvelualat ja teollisuus olisivat poliittisissa päätöksissä kerrankin saman pöydän ympärillä, ja viesti meille kasvuyrittäjille olisi hyvin rohkaiseva, kommentoi Porkkala.

Matkailu- ja ohjelmapalvelut ovat kasvamassa yhdeksi Suomen merkittävimmistä vientialoista. Vuodesta 1995 saakka työllisyys- ja liikevaihtokasvu on ollut lähes katkeamatonta, ja alat työllistävät tällä hetkellä yli 140 000 henkeä. Kataisen hallituksen puolivälitarkastelussa asetettiin pidemmän aikavälin tavoitteeksi 200 000 uutta yksityisen sektorin työpaikkaa. Matkailuala on luvannut vastata haasteeseen luomalla 2020 mennessä 40 000 uutta työpaikkaa.

Ann Selin ja Miia Porkkala pohtivat valtion tukitoimien merkitystä ja matkailualan kasvun vauhdittamista 4.-5.3. paikallisten yrittäjien ja työmarkkinaosapuolten yhteisessä tapaamisessa Rukalla.

Kirjoittanut: Jani Ryhänen