Tiedote - 27.03.2013 klo 18.00

Kaarlo Julkunen: Työntekijöiltä varastamisen on loputtava

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen on kyllästynyt jatkuviin alipalkkatapauksiin. Hän haluaa tiukemmat säännöt yrityksille, jotta tietoinen varastaminen työntekijöiltä päättyy.

Tampereella puhunut PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen haluaa tiukemmat säännöt yrityksille, jotta tietoinen varastaminen työntekijöiltä päättyy. Hän uskoo alipalkkauksen kriminalisoimisella ja yritysten talouslukujen paremmalla läpinäkyvyydellä olevan vaikutusta.

- Työntekijän on tiedettävä koko työsuhteensa ajan, millainen on työpaikan taloudellinen tilanne ja palkanmaksukyky. Nämä tiedot tulisi yrityksen kertoa avoimesti jo silloin, kun se hakee uutta työvoimaa. Työnhakijan on saatava takuut siitä, että yritys pystyy maksamaan oikeaa palkkaa työsuhteen aikana.

PAMin hoidettavana on jatkuvasti yli 300 alipalkkaukseen liittyvää tapausta. Monissa tapauksissa alipalkkaus on jatkunut jo vuosia ja palkkasaatava on kohonnut kymmeniin tuhansiin euroihin. Julkunen pitää alipalkkausta varastamisena ja harmaan talouden osana.

- Yritykset varastavat ihmisiltä työpanosta maksaessaan alipalkkaa. Alipalkkaus ei ole yksinomaan työntekijän ongelma, myös verotuloja jää valtiolta merkittävästi saamatta. Tietoinen työntekijän taskusta varastaminen tulee lopettaa.

Eduskunnassa on käsiteltävänä aloite, jossa esitetään alipalkkauksen kriminalisoimista. Julkunen odottaa eduskunnalta ja hallitukselta toimenpiteitä, jotta asia etenisi.

- Pidän alipalkkausta suoraan harmaan talouden yhtenä ilmentymänä. Miksi alipalkkauksen kriminalisointi ei kuitenkaan etene pikaisesti, vaikka harmaan talouden kitkeminen on yksi Kataisen hallituksen painopisteistä? En voi myöskään ymmärtää miksi yksikään kansanedustaja vastustaisi varastamisen ja epärehellisyyden kitkemistä. Odotankin, että vielä ennen kesää lakialoite tulee eduskunnan päätettäväksi.

Palvelualoilla alipalkkaukset kohdistuvat suurelta osin nuoriin ja maahanmuuttajiin. Julkunen on huolissaan alipalkkauksen vaikutuksesta palvelualojen maineeseen.

- Millaisen mielikuvan nuoret ja maahanmuuttajat saavat palvelualoista sekä suomalaisesta työelämästä ja rehellisyydestä? Alipalkkaa maksava yritys opettaa epärehellisyyttä ja mustaa koko alan maineen, Julkunen korosti puhuessaan luottamushenkilötilaisuudessa Tampereella.

Kirjoittanut: Jani Ryhänen