Tiedote - 27.04.2013 klo 10.00

Ann Selin puheenjohtajapäivillä: Niinistö on oikealla asialla

PAMin puheenjohtaja Ann Seliniltä antoi kiitosta presidentti Sauli Niinistölle hänen otettua kantaa euromääräisten palkankorotusten puolesta. Selin puhui PAMin ammattiosastojen puheenjohtajapäivillä Helsingissä.

Presidentti Sauli Niinistö sai kiitosta PAMin puheenjohtaja Ann Seliniltä. Vastaavasti EK:n toimitusjohtaja Ilpo Kokkilalle Selin ei antanut kiitosta, kun hän puhui PAMin ammattiosastojen puheenjohtajapäivillä.

Niinistö esitti tasasuuruisia euromääräisiä palkankorotuksia ja perusteli sitä matalapalkka-alojen tarpeella. Selin pitää presidentin avausta tervetulleena.

- Hienoa, että presidentti ottaa kantaa euromääräisten palkankorotusten puolesta. Tämä on ollut PAMin tavoitteena ja arvostan kovasti presidentin tukea.

Selin näkee prosenttimääräiset palkankorotukset yhdeksi merkittävimmäksi syyksi palkkaerojen kasvuun.

- On selvää että saman suuruiset prosentit tuovat isompiin palkkoihin huomattavasti enemmän euroja kuin pienempiin palkkoihin.

Selin pitää matalimpien palkkojen korottamista myös hyvänä talouspolitiikkana.

- Mitä pienemmästä palkasta on kyse, sitä suuremmalla todennäköisyydellä palkankorotus käytetään kulutukseen ja siten suoraan tuetaan työllisyyttä. Pienemmästä palkasta ei ole mahdollista juuri sijoituksiin panostaa, eikä paljon säästöönkään voi jättää, joten tulot ohjautuvat enemmän arkisiin hankintoihin tai palveluihin.

EK:n puheenjohtaja Ilpo Kokkila tyrmäsi presidentin ajatuksen eurolinjasta. Selin pitää Kokkilan puheita vanhan toistamisena.

- Työnantajat ja erityisesti EK sanovat välittömästi ei kaikkiin esityksiin. EK:sta onkin tullut tämän päivän ei-liike, joka toimillaan ja puheillaan jarruttaa kehitystä ja työllisyyden kasvua.

PAMin ammatiosastojen puheenjohtajapäivät viikonloppuna Helsingissä

Noin 100 ammattiosastojen puheenjohtajaa kokoontui Helsinkiin viikonlopuksi pohtimaan vaikuttamista ja työpaikkatoimintaa. Tapahtumassa esiintyivät lauantaina Selinin lisäksi liikenneministeri Merja Kyllönen ja valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori. Sunnuntaina puhumassa ovat muun muassa palvelualojen maailmanjärjestö UNI:sta Senior Organiser Joanna Katsoulas sekä PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

Kirjoittanut: Timo Piiroinen