Tiedote - 28.05.2013 klo 14.05

PAMin edustajisto: Nollaa on turha tarjota syksyllä

Palkankorotusten täytyy tulla euroina, ei prosentteina, linjasi Tampereella kokoontunut PAMin edustajisto. Niin sanotut 0-sopimukset on edustajiston mukaan kiellettävä kokonaan.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin työehtosopimusten osalta ensimmäiset neuvottelut käynnistyvät tulevana syksynä. PAMin edustajiston kokouksen viesti on selvä: palkankorotusten täytyy olla euroina, ei prosentteina ja nollaa on turha edes tarjota. Työ on parasta sosiaaliturvaa - mutta vain, jos palkallaan tulee toimeen. Ostovoiman takaava työmarkkinaratkaisu on koko yhteiskunnan etu ja se on tehtävä palkankorotuksin, ei verokevennyksin, linjasi Tampereella kokoontunut edustajisto.

Myös niin sanotut 0-sopimukset on kiellettävä kokonaan. Työntekijälle tarjotaan työsopimusta, jossa työajaksi on määritelty 0-40 tuntia viikossa ja on selvää, että toimeentulon epävarmuus ja usein mataliksi jäävät kuukausitulot vaikeuttavat arkea monin tavoin. Nollasopimuslaiset jäävät paitsi muun muassa irtisanomissuojasta ja sairausajan palkasta ja osaltaan näin kantavat yrittäjälle kuuluvat liiketoiminnan riskit.

Lisäksi PAMin edustajisto esittää, että työttömille luodaan samankaltainen vuositulomalli kuin opiskelijoilla on. Näin tuensaaja voisi ansaita jonkin verran menettämättä muita tulonlähteitä välittömästi. Nuorten ja ikääntyneiden työntekijöiden työllistymisen tulisi olla niin poliitikkojen kuin työmarkkinajärjestöjenkin asialistan kärjessä. Usein tarjolla on tuntitöitä, jolloin asumistuen tai toimeentulotuen voimakas leikkaantuminen tekee työn vastaanottamisesta käytännössä mahdotonta.

Edustajisto toteaa, että tavaksi on muodostumassa jatkuva tehostaminen ja yritysten "hätävara-yt:t". Varsinaisesta yhteystoiminnasta eli yhteisten ratkaisujen etsimisestä on turha puhua, vaan irtisanomisilmoitukset ovat tänä päivänä osuvampi ilmaus jatkuvalle epävarmuudelle.

Edustajiston mukaan kauppojen selonteon jatkokäsittelyssä poikkeuslupien myöntäminen tulee keskittää yhdelle aluehallintoviranomaiselle. Tällä hetkellä päätösten kirjo on käytännössä melkoinen, edustajisto totesi.

PAMin ylintä päätösvaltaa käyttävän edustajiston kokous pidettiin Tampereella 27.-28.5. Kokous päättyy tänään tiistaina kello 16. Lue kokouksen päätöslausuma täältä.

Kirjoittanut: Annemari Anttila