Tiedote - 01.05.2013 klo 11.00

PAMin Ylitalo: Kokoaikaisia työsuhteita ja kunnon palkkaa

Työn tarjonnan lisäämiseen perustuva talouspoliittinen ajattelumalli on Palvelualojen ammattiliitto PAMin 1. varapuheenjohtajan Jaana Ylitalon mielestä huono väline rakentaa suomalaista hyvinvointia. Ylitalo puhuu vappuna Oulun Rotuaarilla.

Työn tarjonnan lisäämiseen perustuva talouspoliittinen ajattelumalli ruokkisi entisestään työsuhteiden pirstoutumista, epävarmuuden lisääntymistä sekä tarjottavien töiden ehtojen heikkenemistä, PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo sanoo. Se johtaisi hänen mukaansa työssäkäyvien köyhien määrän kasvamiseen.

- Meuhkaamalla on onnistuttu luomaan käsitys, jonka mukaan on lähes isänmaallista vastustaa työntekijöiden työsuhdeturvan parantamista. Pahimmillaan osa työnantajista viittaakin jo kokonaan kintaalla laeille ja sopimuksille ja käyttää erityisesti ulkomaalaisten työntekijöiden heikkoa asemaa hyväksi. Mielestäni halpatyövoiman perään huutaminen on siten ennen kaikkea edesvastuutonta yhteiskunta- ja talouspolitiikkaa, Ylitalo lataa.

Suomessa oli vuonna 2012 yli puoli miljoonaa palkansaajaa muussa kuin vakituisessa kokoaikatyössä. Kuluvan vuosituhannen aikana osa-aikatyöntekijöiden määrä on lisääntynyt 70 000:lla. Esimerkiksi siivooja ansaitsee tunnissa 9,81 euroa. Kokoaikatyössä hän ansaitsee puolet vähemmän kuin suomalaiset palkansaajat keskimäärin. Jos työtä vielä tehdään vain osa-aikaisesti, ansiot eivät riitä edes välttämättömiin, päivittäiseen elämiseen liittyviin menoihin.

- Meidät on opetettu siihen, että työtä tekemällä voi murtautua ulos köyhyydestä. Huomiotta on jäänyt se, että työ ei nytkään enää takaa riittävää toimeentuloa kaikille. Tätäkö me haluamme, Ylitalo kysyy.

PAMin näkemyksen mukaan aloille, joissa käytetään paljon osa-aikatyötä, pitäisi suunnata ylimääräinen korotuserä. Se helpottaisi tällaisessa tilanteessa olevien työntekijöiden asemaa. Samalla se auttaisi työnantajia ymmärtämään, että työn teettäminen kokoaikaisena olisi pitkällä tähtäimellä myös heidän etunsa.

- Kun työnantajat eivät kerran suostu tarjoamaan kunnollisia työsuhteita, pitää isoimmat korotukset kohdentaa juuri näiden alojen työntekijöille. Tämä on vähintäänkin oikeudenmukaista, Ylitalo sanoo.

Kirjoittanut: Annemari Anttila