Tiedote - 08.06.2013 klo 19.25

Ann Selin: Kiinteistöpalvelualalle lisää arvostusta koulutuksella ja palkankorotuksilla

Palkankorotuksilla ja koulutuksen avulla saadaan lisää arvostusta kiinteistöpalvelualalle, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo.

Palkka on paras tapa osoittaa arvostusta tehdystä työstä, korostaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusneuvottelut käydään syksyn sopimuskierroksen kärjessä, koska alan työehtosopimuksen voimassaolo päättyy marraskuun lopussa. Neuvotteluja ei varjosta suuret irtisanomiset ja lomautukset.

- Alan suurimpien yritysten tilinpäätöstiedot osoittavat, että palkankorotusvaraa on olemassa, Selin toteaa.

PAMin lähtökohtana on, että työntekijöiden ostovoima on turvattava tulevassa palkkaratkaisussa. EK:n nollalinja ei voi olla palkkaratkaisun lähtökohta.

Kiinteistöpalvelualalla on otettu käyttöön myös ansiokehitysohjelma, jonka tarkoituksena on nostaa kiinteistöpalvelualan alimmat palkat samalle tasolle kuin muiden yksityisten palvelualojen vähimmäispalkat keskimäärin ovat.

- Palkkatasoa korottamalla pystytään parhaiten turvaamaan alan työvoimatarve ja pysyvyys alalla. Palkka on myös paras tapa osoittaa arvostusta tehdystä työstä, ja tuota arvostusta tarvitaan lisää kiinteistöpalvelualalla, Selin painottaa.

Myös koulutus on tehokas keino kiinteistöpalvelualan työntekijöiden, erityisesti siivoojien, työn arvostuksen nostamiseen. Siivoojien koulutuslisä otettiin käyttöön viime sopimuskierroksella. Se tarkoittaa, että alan ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon suorittanut on oikeutettu 2, 3 tai 5 prosentin suuruiseen pysyvään palkankorotukseen.

- Koulutuslisän saaminen siivoojille oli hieno saavutus, jolla on hyvin monipuolisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia paitsi alalle myös työntekijälle itselleen, Selin sanoo.

Selin puhui lauantaina kiinteistöpalvelualan kesäpäivillä Tampereella.

Kirjoittanut: Annemari Anttila