Tiedote - 05.08.2013 klo 10.40

PAMin Julkunen: Viinaralli kuriin, painopiste ravintoloihin

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen toivoo, että alkoholin nauttiminen tapahtuisi ensisijaisesti valvotusti ravintoloissa. Julkunen pitää alkanutta alkoholikeskustelua tärkeänä ja toivoo, että se jatkuisi mahdollisimman rakentavana.

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen toivoo, että alkoholin nauttiminen tapahtuisi ensisijaisesti valvotusti ravintoloissa. Julkunen pitää suurena ongelmana nykyistä tapaa, jossa kotona nautitaan tuontialkoholia päihtymistarkoituksessa ennen ravintolailtaa. Julkunen haluaisikin laskea alkoholin hinnoittelua ravintoloissa.

- Alkoholin hinnoittelulla ja rajoituksilla pitäisi vaikuttaa siihen, että yhä useampi alkoholiannos nautittaisiin jatkossa valvotusti ravintoloissa, Julkunen sanoi PAMin matkailu- ja ravintola-alan osastojen kesäpäivillä Nurmeksen Bomballa.

- On selvää, että alkoholin juominen kotona ravintolan sijaan nostaa alkoholinkulutusta. Suomessa myytävien alkoholituotteiden kohtuullisen kovilla verotuotoilla rahoitetaan myös rajojen takaa tuodun alkoholin haittavaikutukset.

Julkunen nostaisi keskusteluun myös alkoholin myyntihenkilöstön turvallisuuden. Hänen mielestään alkoholin myyntiä tulisikin rajoittaa yksintyöskentelypaikoissa. Paras alkoholin jakelukanava niin kuluttajille kuin yrityksille olisi Alko, Julkunen sanoo.

- Alkoholituotteiden myynnistä ja tarjoilusta vastaavien henkilöiden turvallisuus vaarantuu tänäkin päivänä tilanteissa, joissa tuotteita ei voida myydä asiakkaalle alhaisen iän tai liiallisen päihtymisen vuoksi. Vaara kasvaa moninkertaiseksi silloin, kun henkilöstö työskentelee yksin.

Julkunen toivoo, että keskustelu alkoholipolitiikasta jatkuisi mahdollisimman monipuolisena. Vastakkainasettelun sijaan eri tahojen ja toimijoiden tarpeita tulisi tarkastella mahdollisimman avoimesti, jotta alkoholilain kokonaisuudistukselle tulisi mahdollisimman kattava pohja, hän sanoo.

Kirjoittanut: Annemari Anttila