Tiedote - 02.09.2013 klo 18.00

Julkunen: Tasa-arvo voitti kotihoidontuen muutoksessa

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen on tyytyväinen hallituksen päätökseen kohdentaa kotihoidontuki molemmille vanhemmille. Nykyisenkaltainen tilanne ei ole hyväksyttävä työelämän tasa-arvon kannalta, Julkunen sanoo.

- Nykyisenkaltainen tilanne, jossa lasten hoitaminen jää vain naisille, ei ole hyväksyttävää työelämän tasa-arvon kannalta, sanoi Porissa tänään maanantaina puhunut Julkunen.

Kelan tilastojen mukaan vuonna 2012 kotihoidontuen saajia oli yhteensä 116 012, josta tukea saavien miesten osuus oli vain 6 396 eli 5,5 prosenttia. Määrä on pysynyt usean vuoden liki samalla tasolla. Julkusen mielestä hallitus teki oikean ratkaisun päättäessään kotihoidontuen kohdentamisesta molemmille vanhemmille.

- Vaikka hallitus on saanut kritiikkiä siitä, että perheet pakotetaan jakamaan kotihoidontuki molempien vanhempien kesken, niin millä muulla tavalla kuin pakottamalla tämä tasa-arvon kannalta vääristynyt tilanne muuttuisi, kysyy Julkunen.

- Naisten pidemmät perhevapaat heikentävät naisen asemaa työmarkkinoilla, erityisesti ura- ja palkkakehitystä, korostaa Julkunen.

Julkusen mukaan perhevapaita tulee jatkossa kehittää kokonaisuutena, jossa vanhempainvapaiden ja niiden kustannusten jakaminen äidin ja isän välillä tapahtuisi nykyistä tasaisemmin. Kotihoidontuen lakisääteiset kustannukset olivat viime vuonna yhteensä 311 miljoonaa ja kuntalisien noin 100 miljoonaa euroa.

- Vanhempainvapaajärjestelmän kehittäminen esimerkiksi Ruotsin mallin mukaisesti jakaisi automaattisesti myös kustannukset tasaisemmin työnantajien kesken, Julkunen sanoo.

Perheen valinnan vapautta olisi Julkusen mielestä lisättävä siinä, että perheellä on mahdollisuus jaksottaa hoitovuorot lyhyempiin jaksoihin ja lyhyemmillä ilmoitusajoilla.

Julkunen puhui palvelualan työntekijöiden keskustelutilaisuudessa ravintola Liisanpuistossa Porissa 2. syyskuuta kello 18.

Katso tilasto kotihoidontuen saajista Suomessa täältä.

Kirjoittanut: Annemari Anttila