Tiedote - 01.10.2013 klo 15.00

Selin: Kiinteistöpalvelualan työnantajat vaarantavat työllisyys- ja kasvusopimuksen

Työllisyys- ja kasvusopimuksen mukainen palkkojen korottaminen ja jo sovitun ansiokehitysohjelman toteuttaminen eivät käy kiinteistöpalvelualan työnantajille. Miksi kiinteistöpalvelualan pienipalkkaisten työntekijöiden pitäisi kärsiä samasta asiasta kahdesti, kysyy PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Työllisyys- ja kasvusopimuksen mukainen palkkojen korottaminen ja alalle sovitun ansiokehitysohjelman toteuttaminen eivät käy kiinteistöpalvelualan työnantajille. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää työnantajien toimintaa vastuuttomana.

- Kiinteistöpalvelualalle sovittiin vuonna 2009 ansiokehitysohjelma, jonka tarkoituksena on
ottaa kiinni muun yksityisen palvelusektorin vähimmäispalkkataso vuoteen 2015 mennessä. Ohjelman mukaisista korotuksista seuraavalle vuodelle piti sopia 30.9. mennessä, mutta työnantajat eivät siihen suostuneet, toteaa Selin.

Työnantajat haluavat siirtää ansiokehitysohjelman toteuttamista myöhemmäksi. He vetoavat alan huonoon taloudelliseen tilanteeseen, mutta eivät pyynnöistä huolimatta ole esittäneet minkäänlaisia taloudellisia lukuja väitteensä perusteeksi. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että kiinteistöpalvelualan tilanne olisi poikkeuksellisen huono. Työllisyys- ja kasvusopimuksessa on erikseen mainittu, että juuri ansiokehitysohjelman kaltaiset sopimukset toteutetaan sovitun mukaisesti.

- Työllisyys- ja kasvusopimus on tehty yleisen taloudellisen tilanteen takia. Miksi kiinteistöpalvelualan pienipalkkaisten työntekijöiden pitäisi kärsiä samasta asiasta kahdesti, kysyy Selin.

Kiinteistöpalvelualan palkoista ja ansiokehitysohjelmasta on riidelty aikaisempinakin vuosina, mutta viimeistään valtakunnansovittelijan avulla on ratkaisuun päästy.

- Olisin odottanut, että tällä kertaa olisimme saaneet sovittua alan palkoista ilman ylimääräisiä vaikeuksia, kun työllisyys- ja kasvuohjelma on tehty tältä osin hyvin selkeäksi.

- Kiinteistöpalvelut ry toimi jälleen kerran kuten aiemminkin, eli tekee asiat vaikeimman kautta ja samalla vaarantaa vastuuttomasti koko ratkaisun syntymisen. Haluamme sopimuksen syntyvän ja olemme siitä edelleen valmiita neuvottelemaan, mikäli työnantajat suostuvat toteuttamaan ansiokehitysohjelman sovitusti, sanoo Selin.

Siivoojan palkat ovat vähintään 9,25 euroa tunnilta eli 1 489 euroa kuukaudessa, keskiansio vuonna 2012 oli 9,81 euroa tunnilta eli 1 579 euroa kuukaudessa. Alan työehtosopimuksen piirissä on noin 50 000 kiinteistöpalvelualan työntekijää.

Kirjoittanut: Annemari Anttila