Tiedote - 29.10.2013 klo 17.00

Tarvitsemme nais- ja tasa-arvosopimuksen palkkaerojen kaventamiseen

Viime viikolla hyväksyttiin työllisyys- ja kasvusopimus, jonka parasta antia oli euromääräinen palkankorotus. Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkusen mukaan euromääräinen korotus pienentää naisten ja miesten välistä palkkahaitaria ja yksittäisenä päätöksenä se on tärkeä askel tasa-arvoisemman palkkakehityksen suuntaan.

- Seuraavaan sopimuskierokseen on valmistauduttava jo hyvissä ajoin, jotta pystyisimme aidosti vaikuttamaan naisten ja miesten välisten palkkaerojen kaventamiseen. Suuri askel tasa-arvoisemman palkkakehityksen puolesta voisi tapahtua sopimuskauden toisesta jaksosta päätettäessä, toteaa Julkunen.

Työmarkkinajärjestöt kokoontuvat tarkastelemaan yleistä taloudellista tilannetta kesäkuussa 2015, rakenteellisen uudistuksen toteuttamista, työllisyyden, viennin ja kilpailukyvyn kehitystä sekä näihin vaikuttaneita tekijöitä. Julkunen pelkää, että työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelupöydän täydellinen miesvaltaisuus vaikuttaa lopputuloksiin.

- Keskusjärjestörajat ylittävä naispalkkaohjelma voisi olla keino palkkatasa-arvon saavuttamiseksi. Ohjelman valmistelu tulisi aloittaa pian, koska sen rakentaminen vie aikaa ja työpanosta. Toivonkin, että seuraavan laajapohjaisen ratkaisun nimi olisi nais- ja tasa-arvosopimus, esittää Julkunen

- Liittotasolla olen tyytyväinen erityisesti kiinteistöpalvelualan alimpien palkkojen suunnitelmalliseen kehittämiseen. Ansiokehitysohjelman johdosta palkankorotukset tulevat olemaan vuositasolla noin 2 prosenttia suurempia kun yleiskorotukset, kertoo Julkunen

PAM 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen puhuu SAK:n ammatillisen paikallisjärjestön tilaisuudessa Oulussa tiistaina 29.10.2013 klo 17.30.

Kirjoittanut: Jani Ryhänen