Tiedote - 15.11.2013 klo 13.50

PAM: Alkoholilain uudistuksessa on kuunneltava myös työntekijöitä

Alkoholilain kokonaisuudistuksen vaikutukset työllisyyteen ja työturvallisuuteen tulee arvioida huolella ennen lopullisia päätöksiä, PAMin edustajisto vaatii. Esimerkiksi jatkoaikalupien kategorinen kieltäminen tarkoittaisi tuhansille työntekijöille vähemmän töitä ja osalle täystyöttömyyttä.

Kukaan ei kiistä alkoholin terveydellisiä haittavaikutuksia, mutta miksi esitettyjen rajoitusten haittavaikutuksia työllisyydelle ei tunnusteta? Esimerkiksi jatkoaikalupien kategorinen kieltäminen tarkoittaisi tuhansille työntekijöille vähemmän töitä ja osalle täystyöttömyyttä. Sama tilanne on edessä monella pienemmän toimipisteen myyjällä, mikäli kauppojen ja kioskien alkoholin vähittäismyyntiaikoja supistetaan radikaalisti esimerkiksi perjantai- ja lauantai-illoista.

Alkoholin matkustajatuonnin jatkuva kasvu näkyy jo nyt anniskeluravintoloissa työtuntien vähentymisenä ja asiakkaaksi pyrkivien päihtymistilassa. Riittämättömät valvontamahdollisuudet antavat pelitilaa harmaan talouden toimijoille. Ammattimainen lavatuonti on saatava aisoihin useiden eri viranomaisten yhteistyöllä, ja tulliviranomaisten resursointi on siinä avainasemassa.

Sosiaali- ja terveysministeriö tuntuu sulkeneen korvansa tarjoilijoilta, kokeilta, hiihtokeskustyöntekijöiltä, myyjiltä ja monilta muilta, joiden työpaikka on vaarassa lukuisten uusien rajoitusten johdosta. PAMin edustajisto toivoo, että työllisyys- ja työturvallisuusvaikutusarvioita käydään vielä huolella läpi ennen lopullisia päätöksiä ja haetaan jopa ihan uusia ratkaisuja, joilla päästään paremmin käsiksi alkoholin suurkulutuksen syihin ja saadaan haittoja vähennettyä.

Kirjoittanut: Annemari Anttila