Tiedote - 13.05.2014 klo 12.30

Selin: EU:n ja USA:n neuvottelut vapaakauppasopimuksesta käynnistettävä uudelleen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan EU:n ja USA:n väliset neuvottelut vapaakauppasopimuksesta tulee käydä uudelleen eri ehdoilla. Lisäksi Selin toivoo maan hallitukselta varovaisuutta talouden kiristystoimien kanssa.

EU:n ja USA:n välinen vapaakauppasopimus oli esillä viime viikolla kokoontuneessa UNI Europan hallituksen kokouksessa. Hallituksen jäsen Selin, joka toimii myös kansainvälisen ammattiliittojen kattojärjestön UNI Global Unionin hallituksen varapuheenjohtajana, välitti terveiset PAMin edustajistolle 13.5.

- Jotkut osapuolet näkevät vapaakauppasopimuksen talouspolitiikan ja sääntelyn lisävapauttamisen välineenä, ja UNI Europan hallituksen mukaan tämä mahdollisuus on estettävä. Lisäksi hallitus esitti toiveen, että jatkossa EU ottaisi ay-liikkeen mukaan vastaavia päätöksiä tehtäessä, kertoo Selin.

UNI Europan hallituksen mielestä vapaakauppasopimus uhkaa eurooppalaisten palvelualan työntekijöiden asemaa sekä myös yleisemmin järjestäytymisvapautta ja neuvotteluoikeutta. Hallitus aikoo Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n kautta pyrkiä vaikuttamaan siihen, että koko prosessi laitettaisiin jäihin ja neuvottelut käytäisiin uudelleen demokratiaa paremmin kunnioittaen.

- Tämä vapaakauppasopimus voi olla Suomen kaltaiselle maalle myös suuri mahdollisuus, mutta edellä mainituista syistä kannatan prosessin jäädyttämistä ja uudelleen käynnistämistä, Selin sanoo.

Palvelualojen työttömyyskassalla historian heikoin tilanne

Selin puhui Hämeessä Petäyksessä kokoontuvalle PAMin edustajistolle myös kotimaan heikosta työllisyystilanteesta. Vallitseva taloustilanne yhdistettynä erittäin maltillisiin palkankorotuksiin sekä hallituksen ostovoimaa heikentäviin kehyspäätöksiin on näkynyt mittavina yt-neuvotteluina myös palvelualoilla.

Työttömyyskassan tilanne on heikoin koko PAMin historian aikana, ja päivärahan saajia on enemmän kuin koskaan. Ansioturvan saajien määrä on noussut vuoden 2013 huhtikuun reilusta 15 000:sta tämän vuoden huhtikuun yli 17 000:een.

- Maan talouspolitiikassa on oltava varovainen mittavien leikkausten kanssa. Jos kotimainen kysyntä heikkenee entisestään, palvelualoilla jo nyt alkaneille laajamittaisille yt-neuvotteluille ei tule lähiaikoina näkymään loppua ja työllisyystilanne jatkaa heikkenemistään.

Selin huomauttaa, että tilanne olisi vielä pahempi, jos yleistä arvonlisäveroa olisi korotettu.

- Työllisyyden turvaamiseksi myös palveluita tukevat alennetut arvonlisäverokannat on syytä säilyttää nykyisellään, sillä alennettujen ALV-kantojen korottamisella olisi erittäin negatiivinen vaikutus alojemme työllisyysasteeseen, Selin päättää.

PAMin edustajisto kokoontuu Hattulan Petäys Resortissa 13.-14.5.2014.

Kirjoittanut: Annemari Anttila