Tiedote - 15.07.2014 klo 15.50

Julkunen: Tiukemmat edellytykset yritystoiminnan harjoittamiselle

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen haluaa yrittäjien osaamisen tiukempaan valvontaan. Hän puhui asiasta Porin SuomiAreenalla tiistaina 15.7.

- Työsuhteen päättymiset koeaikana, perusteettomat varoitukset, alipalkka, työskentely ilman taukoja ja monet muut epäkohdat ovat olleet nuorten ensimmäiset kokemukset työelämästä tänäkin kesänä. Sanojen ja tekojen ristiriita on ollut suuri, kun nuorelle luvataan hyvä kesätyö eikä todellisuus ole kuitenkaan vastannut lupauksia, toteaa Julkunen.

Kesätyöntekijöiden perehdyttäminen ja työn johtaminen eivät Julkusen mielestä vastaa tämän päivän vaatimuksia.

- Usein työsuhde solmitaan niin, ettei yrittäjällä ole pienintäkään käsitystä työntekijän työsuhteen ehdoista tai ettei työntekijällä ole mitään vakuutta siitä, että yritys pystyy hoitamaan velvollisuutensa työnantajana.

Alipalkkaus kriminalisoitava

Julkunen haluaa nuorten oikeuksia parannettavan. Hän vaatiikin lainsäätäjiltä nopeita toimia lakien parantamiseksi.

- Alipalkkauksen kriminalisointi, eli palkasta varastamisen tekeminen laittomaksi olisi askel nuorten oikeuksien parantamisessa. Katson, että vain harmaan talouden kannattajat voivat vastustaa tämän lakimuutoksen aikaansaamista.

Toinen askel Julkusesta olisi tiukentaa ehtoja, joilla yritystoimintaa voidaan harjoittaa.

- Yritystoiminnan harjoittaminen pitäisi olla mahdollista vain henkilöillä, jotka voivat osoittaa hallitsevansa yritystoimintaan liittyvät velvoitteet ja vastuut. Tällaisen osaamisen todistaminen takaisi silloin yritykseen palkattaville työntekijöille turvatumman työsuhteen, jossa työntekijä tietää yrityksen taloudellisesta ja toiminnallisesta tilanteesta ja hänen työehtonsa ja palkkansa ovat oikeat. Osaamisen voisi todistaa jonkinlaisen yrittäjäpassin suorittamisella, esittää Julkunen.

- Nuorten suhde työelämään muodostuu hyvin pitkälle ensimmäisestä työpaikasta ja kavereiden työkokemuksista. Jokaisen yrittäjän tulee kantaa vastuunsa siitä, että nuoret kokevat työelämän mielekkääksi. Palvelualojen yrittäjät ovat tässä erityisessä asemassa, koska suurin osa nuorista saa ensimmäisen työkokemuksensa yksityisiltä palvelualoilta, sanoo Julkunen.

Kirjoittanut: SYSTEM