Tiedote - 18.07.2014 klo 14.40

Ylitalo: Tuottavuus ja hyvinvointi nousuun henkilöstöä kuuntelemalla

SuomiAreena-viikon keskusteluissa on puhuttu paljon työurien pidentämisestä ja työssä jaksamisesta. Parhaillaan käytävissä eläkeneuvotteluissa mietitään kuumeisesti sitä, miten työntekijät jaksaisivat työelämässä nykyistä pidempään. PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalon mukaan henkilökunnan kuunteleminen jää yrityksissä liian vähälle. Siitä kannattaisi hakea keinoja sekä tuottavuuden että työhyvinvoinnin parantamiseen, hän sanoo.

- Innovaatiot ovat pienestä kiinni. Henkilökunta tietää parhaiten, miten työ kannattaa hoitaa. Työntekijöiden ideoiden kuunteleminen ja hyödyntäminen parantaa yritysten tuottavuutta sekä lisää henkilöstön työtyytyväisyyttä.

Yrittäjä Pekka Ekberg kertoi SuomiAreena-keskustelussa, miten hänen yrityksessään henkilökunta on investointi, jonka pitää olla tuottoisa. Tämä näkyy hänen mukaansa muun muassa henkilöstön hyvinä kouluttautumismahdollisuuksina. Ekberg peräänkuulutti sitä, että kyse on ennen kaikkea yrityksen asenteesta ja sisäisestä sopimuksesta. Myös Ylitalo korostaa sitä, että luottamus pitää rakentaa yrityksen sisällä, eikä sen hankkiminen onnistu organisaation ulkopuolisten tutkimus- tai kehityshankkeiden avulla.

- Hyvä ja avoin keskusteluyhteys on kaiken aa ja oo. Henkilöstön pitäisi saada tietää johdon päättämien toimenpiteiden ja linjausten perusteet sekä saada kaikki tarpeellinen informaatio. Avainasemassa ovat erityisesti luottamushenkilöt.

Kyse on työelämän kehittämisestä ja siitä, että työntekijät jaksaisivat työelämässä nykyistä pidempään.

- Todellinen eläkeikä nousee sillä, että työntekijät pysyvät terveinä ja voivat hyvin. Tässä kaikilla osapuolilla on vain voitettavaa - tuottoisa henkilöstö näkyy myös yrityksen tuloksessa, Ylitalo päättää.

Kirjoittanut: SYSTEM