Tiedote - 24.02.2015 klo 13.56

PAMin liittokokousvaaleissa lähes 1 600 ehdokasta

Palvelualojen ammattiliitto PAMin liittokokoukseen valitaan vaaleilla 393 kokousedustajaa 23.3. – 12.4. Ammattiosastot asettivat vaaleihin yhteensä 1571 ehdokasta.

- Olemme erittäin tyytyväisiä ehdokasmäärään, joka on kolminkertainen edellisiin vaaleihin verrattuna. Pamilaiset ovat innostuneita ehdokkuudesta ja toivomme sen näkyvän myös äänestysaktiivisuudessa, toteaa PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

Pamilaiset pääsevät äänestämään ehdokkaita 11 vaalipiirissä, joissa on yhteensä 86 ehdokaslistaa ja 29 vaaliliittoa. Ehdokkaista nuorin on 18-vuotias ja vanhin 66-vuotias.

- Ehdokkaat kuvastavat hyvin PAMin jäsenkuntaa. Erityisen iloinen olen nuorten ehdokkaiden suuresta määrästä. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on 286, eli 18,2 prosenttia ehdokkaista, kertoo Lehikoinen.

Kaupan alalta ehdokkaita on 47,1 prosenttia, majoitus- ja ravitsemisalalta 24,3 prosenttia ja kiinteistöpalvelualalta 19,9 prosenttia. Ehdokkaista naisia on 60,7 prosenttia. Eniten ehdokkaita asetettiin Helsinki-Uusimaan vaalipiiristä, josta on 370 ehdokasta. Vähiten ehdokkaita on Ahvenanmaalta, jossa neljästä ehdokkaasta valitaan yksi liittokokousedustaja.

Vaalipiireittäin ehdokkaita asetettiin seuraavasti:

Vaalipiiri Kokousedustajia Ehdokkaita
Helsinki-Uusimaa 96 370
Lounais-Suomi 48 160
Häme-Pirkanmaa 48 154
Keski-Suomi 21 78
Kaakkois-Suomi 42 153
Itä-Suomi 41 177
Pohjanmaa 27 106
Oulu 32 115
Lappi 18 129
Ahvenanmaa 1 4
Valtakunnalliset osastot 19 125
Kaikki yhteensä 393 1 571

PAMin vaalisivuilta www.pam2015.fi löytyy laajemmin tietoa vaaleista ja ehdokkaista.