Tiedote - 26.02.2015 klo 17.35

Pohjoismaiden palvelualojen työntekijät: Tuki Tanskan mallille

Pohjoismaiden palvelualojen unionin SUNin hallitus on ottanut kokouksessaan Kööpenhaminassa kantaa lentoyhtiö Ryanairin aiheuttamiin työoikeudellisiin ongelmiin. Yhtiö kieltäytyy noudattamasta tanskalaisia työehtoja.

Vastuullisten lentoyhtiöiden kilpailijoina on kaikissa Pohjoismaissa yhtiöitä, jotka pilaavat markkinat alhaisilla lipunhinnoilla ja huonolla palvelulla. Halpalentoyhtiöt voivat menestyä vain, koska niiden henkilökunnan työehdot ovat ala-arvoiset. Äärimmäisen alhainen, täysin sopimusten vastainen palkkataso, surkeat työolosuhteet sekä vaatimukset palkattomista lomista ja työntekijän itse maksamista työvaatteista ovat todellisuutta tuhansille halpalentoyhtiöiden työntekijöille.

Tämä kehitys on pysäytettävä, ennen kuin se leviää muille palvelualoille.

Tuemme Tanskan Palvelualojen ammattiliiton ja Lentoliikenteen henkilöstöunionin kamppailua halpalentoyhtiö Ryanairia vastaan. Ryanair avaa ensi kuussa toimipisteen Kööpenhaminan lentokentällä mutta ei aio noudattaa Tanskassa voimassa olevia työehtosopimuksia.

Tanskassa ja muissa Pohjoismaissa työmarkkinaosapuolet ovat perinteisesti käyneet asiallista vuoropuhelua ja solmineet vastuullisia sopimuksia, jotka palvelevat kaikkien osapuolten etuja ja joita kaikki osapuolet pyrkivät noudattamaan.

Vaadimme, että Ryanair hyväksyy tanskalaisen toimintamallin, jota niin työntekijät kuin työnantajatkin kaikkialla Pohjoismaissa kunnioittavat, ja ryhtyy neuvottelemaan työehdoista Tanskan Palvelualojen ammattiliiton ja Lentoliikenteen henkilöstöunionin kanssa.

Pohjoismaiden palvelualojen unioni SUN on ammattiliittojen kattojärjestö, johon kuuluu yli 100 000 palveluammattien työntekijää Norjassa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Färsaarilla.

Lisätietoja:
John Dybart, puheenjohtaja, Tanskan Palvelualojen ammattiliitto, puh. +45 4042 3642

Ryanairin suunnitelmat suututtavat Tanskassa