Tiedote - 09.03.2015 klo 10.00

Olet jo perillä -kampanja: kasvua kotimaan matkailuun

Kotimaan valitseminen matkakohteeksi on Suomen työllisyyttä kohottava valinta: kysynnän lisäys matkailu- ja ravintola-alalla synnyttää Suomeen keskimäärin enemmän työpaikkoja kuin muilla suurilla toimialoilla.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA tuovat tänään alkaneessa ”Olet jo perillä” -kampanjassa esiin Suomea monipuolisena ja elämyksellisenä matkakohteena sekä kertovat kotimaisen matkailun yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

”Olet jo perillä” -kampanja tuo esiin Suomea matkakohteena neljän alueen kautta sekä kutsuu osallistumaan kampanjaan jakamalla kotimaan matkaelämyksiä ja tekemällä Kenen heimoon kuulut -matkailutestin. Kampanjaan sisältyvät radiospotit kuuluvat yhteensä 73 radiokanavalla ympäri Suomen maalis- ja toukokuussa. Kampanja tavoittelee lisäystä kotimaisen matkailun määriin, mikä toisi Suomeen lisää työpaikkoja ja verotuloja.

Kotimaan matkailu muodostaa suurimman osan Suomen matkailusta. Vuonna 2013 Suomessa kirjattiin yhteensä 20,2 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisten yöpymisiä oli 14,1 miljoonaa. Tällä hetkellä matkailutoimialat työllistävät kaikkialla Suomessa 140 000 työntekijää, joista nuorten alle 26-vuotiaiden osuus on noin kolmannes. Matkailuelinkeinon merkitys työllisyyden kannalta on erittäin tärkeä ympäri Suomea.

”Matkailu- ja ravintola-ala on yksi harvoista Suomen potentiaalisista kasvualoista. Alalle voi syntyä 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2025 mennessä. Kotimaassa tehtävä lomamatka edistää Suomen työllisyyttä”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

”Kotimaan matkailutulot jäävät paikallistalouteen ja ulottuvat myös majoituspalveluiden ulkopuolelle. Matkailualalle syntyvät työpaikat myös pysyvät kotimaassa, sillä Järvi-Suomesta tai Kolin upeista maisemista ei voi nauttia muualla”, sanoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Nelihenkisen perheen matkasta Lappiin jää Suomeen 700 euroa verotuloja

Matkailualan yritykset maksavat käytännössä kaikki veronsa Suomeen. Kotimaisen matkakohteen valitseminen ulkomaisen matkakohteen sijaan heijastuu positiivisena vaikutuksena muille toimialoille: yksi matkailuun käytetty euro tuo 56 senttiä muille toimialoille. Esimerkkinä nelihenkisen perheen laskennallinen matka Lappiin jättää Suomeen 700 euroa verotuloja eri toimialoilta. Ulkomaille suuntautuvasta matkasta jää Suomen valtiolle ja kunnille verotuloja vain murto-osa tästä.

Kampanja korostaa Suomea elämyksellisenä matkakohteena, joka sopii monentyyppisiin matkoihin.

”Jokainen löytää itselleen uusia upeita kohteita, kun ylittää vaikkapa vain oman maakuntansa rajan, passiakaan ei tarvita ja mikä parasta: voi tehdä monta lyhytlomaa pitkin vuotta ”, sanoo SUOMAn puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Kampanjan sivusto: www.oletjoperilla.fi, #lomallasuomessa