Tiedote - 01.05.2015 klo 12.00

PAMin Jaana Ylitalo: Työntekijöiden asemassa on paljon parannettavaa, yhdellä työllä pitäisi myös Suomessa tulla toimeen

Hallitusohjelmassa on huomioitava palkansaajien näkökulma, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

Monet vaalien voittajista tuntuivat vaalien alla tarjoavan työntekijöille pelkkää keppiä. Suosituiksi hokemiksi ovat nousseet työaikajoustot, työajan pidentäminen ja paikallinen sopiminen. PAMin Jaana Ylitalo korostaa vappupuheessaan, että suomalaisten työajat joustavat jo nyt erittäin paljon.

- Esimerkiksi tarjoilijan työaika ja vapaat voidaan tasoittaa enimmillään vuoden mittaisena ajanjaksona. Päivittäinen työaika voi olla 16 tuntia, ja viikon voi teettää yhdellä vapaapäivällä.

Monet puolueet ja työnantajajärjestöt ovat esittäneet koeajan pidentämistä. PAMin tietoon tulee usein tilanteita, joissa työsuhde on päätetty koeaikaan vedoten kun työntekijä on sairastunut, ilmoittanut raskaudesta tai perännyt omia oikeuksiaan. Joskus työnantaja käyttää koeaikaa työvoiman vähentämiseen, koska työntekijöitä on palkattu liikaa todelliseen tarpeeseen nähden. Nämä perusteet ovat laissa kiellettyjä.

- Työntekijästä pääsee jo nyt valitettavan helposti eroon. Lyhyissä työsuhteissa on useimmiten vain kahden viikon mittainen irtisanomisaika. Pienten yritysten ei tarvitse myöskään käydä yt-neuvotteluja, Ylitalo huomauttaa.

Osa-aikaisten asemaa parannettava

Ylitalo toivoo, että seuraavan neljän vuoden suuntaviivoja hiottaessa otetaan kantaa myös siihen, minkälaista työelämää Suomessa oikeasti halutaan.

- Työntekijöiden perusoikeuksia polkemalla Suomi ei lähde nousuun. Turvalliset ja toimeentulon takaavat työsuhteet sekä molemminpuolinen luottamus ovat se perusta, jolle rakentuu myös yrityksen kyky luoda uutta ja menestyä.

Ylitalon mukaan lyhyt työaika muodostuu ongelmaksi, kun siitä saatavalla palkalla ei elä. Esimerkiksi ravintola-alalla osa-aikaisen työntekijän keskiansio on noin 1 350 euroa kuukaudessa. Toimeentuloa on pakko paikata sosiaaliturvalla.

- Kun nyt neuvotellaan yhteiskuntasopimuksesta, on osa-aikaisten ja nollatuntisopimuksella työskentelevien aseman parantamisen oltava siinä mukana. Yhdellä työllä pitäisi tulla toimeen, Ylitalo päättää.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo puhuu vappupäivänä 1.5. Valkeakoskella Koiton aukion vappujuhlassa kello 12.00.

Jaana Ylitalon vappupuhe