Tiedote - 21.05.2015 klo 11.24

Vartiointialan neuvottelut keskeytyivät

Neuvottelut vartiointialan uudesta työehtosopimuksesta keskeytyivät tänään torstaina. Palvelualojen ammattiliitto PAMin sopimusneuvottelijat kritisoivat työnantajia edustavan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n asennetta.

– PALTAn ylimielinen asenne pienimpiä aloja kohtaan vaikutti siihen, että päädyimme tähän tilanteeseen vartiointialan neuvotteluissa, kuvaa PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen.

Taustalla ovat muun muassa elokuvateatterialan neuvottelut, joita käydään niin ikään PALTAn kanssa. Ne keskeytyivät tiistaina. PALTA ei suostunut kirjaamaan työehtosopimukseen esimerkiksi velvoitetta työvuorolistojen tekemiseen tai luottamushenkilön oikeutta osallistua palkatta PAMin liittokokoukseen.

Sinkkosen mukaan PAMille ei ole ollut missään näistä neuvotteluista kynnyskysymys saada muita aloja korkeampia palkankorotuksia. Päinvastoin kyse on ollut sellaisista työntekijöiden perusoikeuksista, jotka eivät aiheuta kustannuksia, kuten mahdollisuus suunnitella elämäänsä. Ilman työvuorolistoja on vaikea ennakoida tulojaan tai suunnitella muita menojaan.

– PALTA käyttää yleistä taloudellista tilannetta tekosyynä sille, että se kohtelee pienipalkkaisia ja perheellisiä epäoikeudenmukaisesti, Sinkkonen sanoo.

Vartiointialan neuvottelut olivat Sinkkosen mukaan tähän saakka edenneet melko sujuvasti. Esimerkiksi lomapalkoista ei kuitenkaan vielä ole päästy yhteisymmärrykseen.

– Toivon silti, että pystyisimme palaamaan neuvottelupöytään mahdollisimman pian, Sinkkonen lisää.
Vartiointialan nykyinen työehtosopimus on voimassa toukokuun loppuun saakka.

Lisätietoja:

Työvuorosuunnittelu ei kelpaa elokuvateatterialan työnantajille