Tiedote - 03.06.2015 klo 11.00

”Monesti kaupan päälle pyydetään suukkoa” – seksuaalinen häirintä on yleistä palvelualoilla

Palvelualan ammateissa, joissa kohtaa päihtyneitä ihmisiä, on suurempi alttius kohdata seksuaalista häirintää asiakkaiden taholta, selviää Palvelualojen ammattiliitto PAMin kyselystä. Myös parturi-kampaamoalalla asiakkaiden harjoittama seksuaalinen häirintä on yleistä.

Lähes joka toinen (45 %) palvelualalla työskentelevä nainen kertoo kokeneensa seksuaalista häirintää asiakkaan taholta. Palvelualalla työskentelevistä miehistä näin on kokenut noin joka kuudes (16 %). Naiset ovat miehiä todennäköisemmin häirinnän kohteena, vaikka ammatti olisi sama.

Ammattiryhmittäin seksuaalisen häirinnän kohteeksi on joutunut joka toinen tai useampi baarityöntekijä, kerrossiivooja tai siivooja, tarjoilija, vastaanottovirkailija ja myyjä tai myymäläkassa. Baarityöntekijöistä jopa 82 prosenttia kertoo joutuneensa seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Parturi-kampaamoalan työntekijöistä yli puolet (56 %) on itse kohdannut seksuaalista häirintää asiakkaiden taholta ja 67 prosenttia tietää työkavereidensa kohdanneen vastaavaa.

Asiakkaiden taholta tuleva seksuaalinen häirintä ilmenee useimmiten suullisina kommentteina, mutta myös erilaiset eleet ja ilmeet ovat hyvin tavallisia. Kaikista vastaajista 88 prosenttia kertoi häirinnän ilmenevän suullisina kommentteina, 70 prosenttia ilmeinä ja eleinä ja 39 prosenttia kosketuksina. Tarjoilijat kohtaavat esimerkiksi myyjiä useammin kosketuksina ilmenevää häirintää.

- On huolestuttavaa, että vastaajista yli 65 prosenttia oli työpaikassa, jossa ei ole ohjeistettu, miten seksuaaliseen häirintään tulee puuttua. Silloin ei myöskään ole yhteisesti todettu sitä, että työpaikalla tulee olla nollatoleranssi muun muassa kiusaamisen ja seksuaalisen häirinnän suhteen, sanoo PAMin työympäristöasiantuntija Seija Virta.

PAM ei ole aiemmin toteuttanut kyselyä seksuaalisesta häirinnästä. Jäsenkyselyjen mukaan asiakkaiden suunnalta tuleva sanallinen uhkailu ja sanallinen väkivalta ovat lisääntyneet PAMin edustamilla aloilla viime vuosina.

Eroja kokoaikaisten ja epävarmojen työsuhteiden välillä

Kokoaikatyöntekijöitä useammin seksuaalista häirintää ovat kohdanneet osa-aikaiset sekä nollatunti- tai ”tarvittaessa työhön kutsuttava” -sopimuksella olevat. Asiakkaiden häirinnän kohteeksi joutuneista naisista 46 prosenttia pääsääntöisesti pyytää häiritsijää lopettamaan tai huomauttaa asiasta. Vakituiset työntekijät tekevät näin useammin kuin määräaikaisessa tai hyvin epävarmassa työsuhteessa olevat.

- Huomattavaa on, että he ovat riskiryhmä sekä asiakkaiden että työkaverien suunnalta tulevan seksuaalisen häirinnän suhteen. Se johtuu ennen muuta siitä, että epävarmoja työsuhteita on tarjolla niissä yksityisten palvelualojen ammateissa ja tehtävissä, joissa joutuu kohtaamaan seksuaalista häirintää, sanoo PAMin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö Antti Veirto.

Virtaa ihmetyttää, että yli puolet (53 %) vastaajista ei koe seksuaalista häirintää loukkaavana. Hänen mielestään Suomessa sietokynnys tuntuu seksuaalisen häirinnän kohdalla olevan korkeampi kuin muissa Pohjoismaissa.

- Johtuuko tämä mentaliteetista, että häirintä mitätöidään ilmiönä ja valittajat leimataan tiukkapipoiksi? Millään alalla tai tehtävässä ei tarvitse sietää epäasiallista käytöstä tai seksuaalista häirintää, ei myöskään palveluammateissa, Virta painottaa.

Kyselyyn vastasi 580 PAMin jäsentä.

Lisätietoa:

Esitys tutkimustuloksista (Powerpoint)

Avoimia vastauksia kysymykseen Voitko kertoa esimerkin tilanteesta, jossa olet kokenut seksuaalista häirintää?

”’Voinko maksaa luonnossa? 'ja sitten liikutteli lanteitaan minua kohti. Onneksi oli kassapöytä välissä.”
Naismyyjä

”Hyllytin tuotteita alahyllylle kumartuneena. Ohikulkeva asiakas tarrasi takamukseeni kiinni...”
Naismyyjä

” …heitti kommentteja naisten ulkonäöstä… huoritteli ja taputteli perseelle.”
Nainen, turvallisuusala

”Asiakkaiden vitsit ja vihjailut ja kliseiden viljely siitä, että kaikki miespuoliset kampaajat olisivat homoja.”
Mies, parturi-kampaaja

”..leikkauksen aikana yritti koko ajan painaa päätään taaksepäin minua vasten..”

Nainen, parturi-kampaaja

”Humalaiset miesasiakkaat kommentoivat silloin tällöin takapuoltani.. Monesti kaupan päälle pyydetään suukkoa tai 'yötä kanssasi'.”
Nainen, ravintolatarjoilija

”Asiakkaiden taholta 'kahvittelukutsuja' yms. sekä asiakkaiden että työtoverien taholta pepulle taputtelua.”
Kiinteistöpalveluala, nainen

”Paljon kysellään olenko naimisissa, mitä teen työvuoron jälkeen, hipelöintiä pöydässä kun hoidan tilausta tai muuten vain kommentteja ulkonäöstä.”
Nainen, tarjoilija