Tiedote - 08.06.2015 klo 15.23

PAMin Niina Koivuniemi: Hallitus antaa porkkanaa työnantajille ja keppiä palkansaajille

Hallitus jatkaa kiristyslinjaansa, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen Niina Koivuniemi.

Tiedotusvälineissä on tänään uutisoitu, että Suomen hallitus olisi sopinut työmarkkinajärjestöjen kanssa ansiosidonnaisen leikkaamisen valmistelusta.

- Tämä ei pidä paikkaansa. Tällaiset uutiset eivät ainakaan lisää luottamusta, jota tässä tilanteessa kaivattaisiin kipeästi, Koivuniemi sanoo.

Koivuniemi valittiin PAMin puheenjohtajan henkilökohtaiseksi varajäseneksi PAMin liittokokouksessa viime viikolla. Hän istuu valinnan myötä myös SAK:n hallituksessa. SAK:n hallitus linjasi tänään, että SAK on valmis neuvottelemaan palkkaratkaisun työllisyys- ja kasvusopimuksen toiselle jaksolle, mikäli ansiosidonnaista työttömyysturvaa ei leikata.

Maan hallitus on ehdottanut myös koeajan pidentämistä nykyisestä neljästä kuukaudesta. Koivuniemen mukaan se ei todellakaan parantaisi työllisyyttä, vaan aiheuttaisi lukuisia haittoja työntekijöille.

- PAMin työsuhdelinjalle tulee jo nyt päivittäin puheluita koeaikapuruista. Työnantajat tekevät koeaikapurkuja työntekijöiden sairauslomien jälkeen. Eräs työnantaja jopa kirjoitti paperille koeaikapurun syyksi työntekijän sairastavan liikaa, Koivuniemi kertoo.

Työntekijät eivät uskalla itse valvoa työehtojaan tai oikeita palkkojaan. Koeajalla ei uskalleta puolustaa omia oikeuksia eikä kertoa, jos työnantajan tiedetään tekevän laittomuuksia ja rikkovan työehtosopimusta.

- Koeajan pidentäminen lisäisi turvattomuutta ja ajaisi kansalaisia työmarkkinatuelle yhä enemmän. Suomen hallitus on selvästi linjannut nyt tarjoavansa porkkanaa työnantajille ja keppiä työntekijöille, Koivuniemi päättää.

SAK: Neuvotteluja voidaan jatkaa, jos työttömyysturvan leikkauksista luovutaan